top of page

אחרינו המבול: חברות הביטוח נערכות לגל תביעות אחרי הסערה האחרונה. מי זכאי לפיצוי ומי נשאר ללא כיסוי?

נזקי הסערה שפקדה אותנו נאמדים במאות מיליונים, לרכבים, בתי מגורים, בתי עסק ולא עלינו – גם פגיעות בנפש. מה עליכם לעשות אם נפגעתם? ומה כדאי לעשות כדי להתכונן מבעוד מועד לסערה הבאה?

מאת: מערכת רכסים | 15.01.2020

חברות הביטוח נערכות לגל תביעות בעקבות נזקי הסערה בסוף השבוע שעבר. בראיון למגזין דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 5.1.20) אמר ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח, כי מבדיקת הלשכה מול החברות, אומדן הנזקים הוא מאות מיליוני שקלים וכי הסערה הזו שונה מקודמותיה כי לראשונה זה 20 שנה מדובר בנזקים שנגרמו לרכבים לא מכיוון שנכנסו לתוך שלולית מפני שהם אמיצים וניסו לעבור מתחת לגשר, אלא אנשים שישנו צהריים וקמו כשהאוטו שלהם היה בוונציה. בנוסף, היו גם אלפי דירות קרקע ברחבי גוש דן ובצפון, באזור נהריה והסביבה, שהוצפו והפכו ללא ראויות למגורים. במעבר לאובדן ולטרגדיות האנושיות שהסערה הזו גבתה, גם במושגים של ביטוח מדובר בקטסטרופה של ממש.



הרכב ניזוק – האם אני זכאי לפיצוי?


נזקי הצפות ושיטפונות יכולים להיגרם תוך כדי נסיעה או בחניה עצמה, כפי שיכלנו לראות בסופה האחרונה והנזקים מגוונים מאוד – נזקי הצפות, עצים ועמודי חשמל נופלים, פגיעות ברד ועוד, יוצרים פגיעות בפח, בריפודים, במנוע ובמערכות הטכנולוגיות. מכיוון שמ-2006 רוב הרכבים הם עם מערכות מחשוב, ברגע שהם טובעים במים בגובה מטר ומעלה הם טוטאל-לוס, והיו מאות כאלה.


מה עושים במקרה כזה? פוליסת הביטוח המקיף לרכב מכסה מקרים של נזקי מזג אוויר ומי שמצויד בפליסה כזו יכול (וצריך) לתבוע את חברת הביטוח. מי שאין ברשותו ביטוח מקיף, לא מכוסה. מה עושים במקרה כזה? אפשר לתבוע את העירייה או המועצה המקומית על טיפול רשלני בתשתיות, אך צריך לקחת בחשבון שמדובר בתביעה שיכולה לקחת זמן רב והעירייה יכולה לגלגל את האשמה לגורמים רבים אחרים מלבדה.


לצורך הדוגמה, גם בטרגדיה הנוראית של אסון המעלית, העירייה יכולה לטעון שהאשמים במחדל הם הקבלן או המהנדס, האדריכל של הבניין או אפילו בעל החניון. אין לזה סוף ולכן זה משהו שצריך לקחת בחשבון במידה ותובעים את העירייה.



מה קורה במקרה של נזק לבית מגורים או בית עסק?


ביטוחי הדירה מתחלקים לביטוח מבנה וביטוח תכולה. שניהם מכסים נזקים שנגרמו משיטפון או הצפה, אבל זה תלוי בסיבה שגרמה לנזק. לצורך הדוגמה: אם דלפו מים לתוך הבית בשל חלון לא סגור או גג שלא נאטם כמו שצריך, הביטוח אינו מכסה על הנזקים. לעומת זאת, אם מדובר בהצפה ממקור מים חיצוני, כמו מים שמגיעים מבחוץ ונכנסים הביתה מהגינה, הנזק יכוסה, גם אם זה קורה בשל ניקוז לא תקין.


ביטוח מבנה הוא חלק בלתי נפרד מביטוח המשכנתא, כך שלכל מי שמשלם משכנתא יש בוודאות גם ביטוח כזה. ביטוח המבנה יכלול נזק למבנה עצמו ולצמודי מבנה, כמו פרקטים וארונות מטבח, שגם הם כלולים במסגרת פוליסת המבנה. ביטוח המבנה כולל גם החזר על שכירות זמנית במידה והבית אינו נחשב ראוי למגורים במשך תקופת הייבוש והשיפוץ שלו בעקבות נזקי ההצפה. יחד עם זאת, בנזקי הצפות לרוב אפשר לחזור די מהר ולהתגורר בבית, אלא אם מדובר במקרי קיצון שבהם כל הבית מתחת למים. בדרך כלל, אחרי שהוצף חדר אפשר להמשיך לגור בבית, במקביל לתיקון הנזקים והייבוש של הבית.


לגבי ביטוח תכולה - לא לכל המבוטחים יש ביטוח תכולה והנזקים לתכולת הבית יכולים להגיע למאות אלפי שקלים, תלוי כמובן בשווי התכולה של הבית. בכל מקרה שכזה, אומדן הנזק נעשה על ידי שמאי שמגיע לנכס מטעם חברת הביטוח.


ומה לגבי בית עסק? שאלת הכיסוי של עסק שנפגע מהצפה תלויה בקיומם של מספר כיסויים בפוליסה: כיסוי כנגד נזקי טבע וכיסוי למקרים של אובדן רווחים. מבוטח שרכש כיסוי למבנה ולתכולה ולא הוסיף את הכיסוי לנזקי טבע, לא מכוסה במקרה כזה. בנוסף, עסק עלול לחוות גם אובדן רווחים בשל מזג האוויר, וכדי לקבל על כך פיצוי יש לרכוש כיסוי נפרד. גם כאן, בעל העסק יכול לתבוע את העירייה בגין רשלנות ובעיות בניקוז, משום שההצפה הגיעה מהרחוב אל תוך החנות, אבל כאמור – תביעה של עירייה הוא עניין מורכב ולא פשוט בכלל ויש לקחת זאת בחשבון בשיקולי הכדאיות באם לתבוע או לא.



איך להיערך לסערה הבאה?


שלושה דברים חשובים שכדאי לקחת בחשבון לפני, בזמן ואחרי הסערה הבאה:

1. התכוננו לסערה הבאה מבעוד מועד. אם התחזית מדברת על סערה מתקרבת, דאגו לציוד שלכם, לרכב שלכם ולנכס שלכם עד כמה שניתן כדי למנוע נזקים. אל תחנו במקומות מועדים לפורענות, דאגו לפינוי מירבי של פתחי ניקוז ושבילי מעבר למים.

2. מומלץ להיערך מראש עם הכיסויים המתאימים למקרים של סערה, במיוחד אם אתם גרים או שהעסק שלכם נמצא במקום מועד לפורענות. בין אם מדובר בביטוח מקיף לרכב, ביטוח תכולת דירה או ביטוח לעסק למקרים של נזקי טבע או אובדן רווחים, הכיסוי המתאים יעמוד לרשותכם וימנע עוגמת נפש בפעם הבאה שהסערה תכה.

3. חשוב מאוד לצלם את הנזק הנגרם לכם. תעדו כמה שאפשר בזמן ואחרי האירוע. הדבר חשוב גם במקרה ואין לכם כיסוי מתאים, שכן במידה ותגישו תביעה נגד העירייה, התיעוד חשוב מאין כמוהו.



בהצלחה!

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור התיק הביטוחי שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page