top of page

הכסף מסובב ת'עולם - אלו מענקים ותוכניות יציאה מתכננים מעבר לים?

ממשלת ישראל גיבשה תוכנית סיוע כלכלית חדשה לשכירים, לעצמאיים ולעסקים במשבר, אך עם סעיף אחד בולט בהיעדרו: תכנית האצה. זאת עוד תיקבע בהמשך. מה קורה בזמן הזה מעבר לים? איך מתמודדים בעולם עם נזקי המשבר ועם היום שאחרי?

מאת: מערכת רכסים | 24.06.2020

תמונה: Unsplash



בשבוע שעבר הציגו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ את תוכנית הסיוע הכלכלית החדשה: "רשת ביטחון כלכלית 2020-2021"- חבילת צעדים שתעניק ודאות וביטחון כלכלי למשך שנה לשכירים, עצמאיים ועסקים בתקופת הקורונה. עיקרי התכנית:


עיקרי התוכנית מדברים מתן דמי אבטלה לשכירים, מענק סיוע סוציאלי לעצמאים בגובה של עד 15,000 שקל כל חודשיים, מענק סיוע לעסקים, לעסקים חדשים ועוד. התכנית מפורטת מאוד ומכילה סעיפים רבים, על חלקם כבר דובר רבות בתקשורת ועל כן אין לנו כוונה לפרט אותם כאן, אבל תוכלו לקרוא עליהם במסמך שמסכם את סעיפי התכנית בצורה מפורטת באתר משרד האוצר.



מה קורה מעבר לים?


הנתונים והציטוטים לקוחים מתוך מגזין דה מרקר ועיתון ידיעות אחרונות 12.7.20 (יאיר נבות, ציפי שמילוביץ, יניב חלילי).


ארה"ב


ברמה הכלכלית נדמה היה שטרמפ והקונגרס מגיבים נכון למשבר קורונה, עם הזרמה מהירה של למעלה משני טריליון דולר. מרבית משלמי המיסים קיבלו צ'ק חד פעמי בשווי 1,200 דולר לאדם ועוד 500 דולר עבור כל ילד. מי שמרוויח יותר מ–75 אלף בשנה קיבל פחות, ומי שמרוויח יותר מ–99 אלף דולר — לא קיבל כלל מענק.


בעלי עסקים קיבלו הלוואות ענק בתנאים מקלים מאוד, דמי האבטלה שופרו משמעותית והוטל איסור על פינוי דיירים שמאחרים בתשלום שכר דירה. יחד עם זאת, חלק גדול מההקלות שניתנו עוד בתחילת אפריל, באים לסיומם בימים אלו ממש, משאירים למעלה מ-20 מיליון אמריקאים מובטלים, עם 1.3 מיליון שנוספו רק בשבוע שעבר.


בארה"ב מעריכים כי חבילת תמריצים נוספת תאושר על ידי הקונגרס בסוף החודש או בתחילת אוגוסט, ומה שמעניין את רוב האמריקאים הוא אם החבילה הזו תכלול צ'ק שיגיע אליהם ישירות הביתה. נכון להיום הקונגרס יצא לחופשה עד ה-20 בחודש, ואז ייצא שוב לחופשה ב–7 באוגוסט. כלומר, יהיו לו 15 ימי עבודה בלבד להעביר את חבילת התמריצים הנוספת.


בריטניה


בריטניה היא מלכת הקורונה של אירופה והמדינה הכי נגועה ביבשת אבל דווקא בהיבט של טיפול כלכלי במשבר היא מצטיינת. למרות המיתון הגדול ביותר שהיא חווה בעת המודרנית, אפילו מתנגדי בוריס ג'ונסון נעלמים דום מול הטיפול היעיל של ממשלתו. כבר בתחילת המשבר הכריזה ממשלת בריטניה כי תשלם את משכורותיהם של כל העובדים שיצאו לחל"ת עד לתקרה של 2,500 ליש"ט מדי חודש, לתקופה של שלושה חודשים ואז האריכה לשלושה חודשים נוספים. סכום זהה הועבר לעצמאים שהרוויחו 50 אלף ליש"ט ומטה בשנה החולפת.


מעבר למענקי הפיצוי, בבריטניה יודעים גם להסתכל קדימה עם תוכנית שיקום וצמיחה מפורטת:


משקיעים בשיקום עסקים: מענק של 1,000 ליש"ט למעסיקים עבור כל עובד שישוב לעבודה מחל"ת, ביטול מס רכישה על דירות לתקופת הקורונה, הפחתת המע"מ על רכישות בענפים שניזוקו בקורונה ואפילו השתתפות ממשלתית בתשלום עבור ארוחות במסעדות, על מנת לסייע לענף המזון והמשקאות. הממשלה אף חילקה מענקים לעסקים קטנים, ביטלה תשלומי ארנונה והעניקה הלוואות גדולות בתנאים נוחים. וגם על התרבות חשבו שם – עם 1.57 מיליארד ליש"ט שעברו לשיקום ענף התרבות והבידור.


משקיעים בצעירים: במסגרת התוכנית, שנקראת קיקסטארט, הממשלה תממן את שכרם של כ–350 אלף בני 18 עד 24 בזמן התמחות מקצועית של שישה חודשים. הם יקבלו שכר מינימום עבור שבוע עבודה של 25 שעות, והמעסיקים יוכלו להוסיף לסכום זה. התוכנית, שתיפתח להרשמה באוגוסט, תתחיל לפעול בסתיו ותסתיים בדצמבר 2021.

תכנית לשיקום כללי של המשק: 5.6 מיליארד ליש"ט יושקעו בתשתיות — בתי ספר, חולים וכבישים; 3.8 מיליארד ליש"ט ישמשו לביטול מס הבולים על בתים במחיר של עד 500 אלף ליש"ט, במטרה לאושש את שוק הדיור; 2 מיליארד ליש"ט יוקצו להתקנת בידוד בבתים, כדי לשפר את היעילות האנרגטית; ועוד מיליארד ליש"ט יושקעו ביעילות האנרגטית של בתי חולים ובתי ספר.


איטליה


ממשלת איטליה מתכננת להגדיל את ההוצאה הציבורית באופן דרמטי. הממשלה חשפה השבוע פרטים מתוכנית הרפורמה הלאומית — שתכלול הוצאה נוספת על חינוך, צעדים להגדלת ההשקעה הפרטית ושיפור התחרותיות.

התוכנית החדשה כוללת מענקים והלוואות מתוכניות הסיוע של האיחוד האירופי שעדיין לא אושרו ויעלו לדיון בוועידת מנהיגי האיחוד בשבוע הבא. הנציבות האירופית צופה כי כלכלת איטליה תתכווץ השנה ב–11.2% — יותר מכל מדינות הגוש. ההימור של איטליה הוא שהשקעה במודרניזציה — אינטרנט מהיר, כבישים, אנרגיה ועוד — תוציא אותה מהדשדוש הכלכלי המתמשך. וזה מה שיאפשר לה בסופו של דבר להקטין את החובות, שיהיו השנה גבוהים בהרבה מ–150% מהתמ"ג.


איטליה צפויה להוציא השנה ובשנה הבאה 206 מיליארד יורו במסגרת התגובה הפיננסית למשבר הקורונה, באמצעות הגדלת הגירעון בתקציב — ב–75 מיליארד יורו השנה וב–26 מיליארד יורו בשנה הבאה. זה כולל הוצאה נוספת של 67 מיליארד יורו על תחבורה, שתגדיל את תקציב התשתיות ל–200 מיליארד יורו. ראש הממשלה, ג'וזפה קונטה, אמר שלשום במסיבת עיתונאים כי המדינה תשיק בקרוב 130 פרויקטי תשתית.


הולנד


מצבה של כלכלת הולנד טוב בהשוואה לרוב הכלכלות באיחוד האירופי, ככל הנראה גם משום שבאף שלב לא הכריזה הממשלה על סגר כולל ומקיף ולא מעט בתי עסק המשכיו לפעול תחת המגבלות. ממשלת הולנד ביצעה מתחילת המשבר פעולות מהירות כדי לתמוך במגזר העסקי ובעצמאים, והקדישה לכך עשרות מיליארדי אירו.


הצעדים, שתוקפת הוארך עד לחודש אוקטובר, כלל בין השאר פיצוי לחברות על עלויות שכר כדי שלא יפטרו עובדים. בנוסף העניקה הממשלה מענק מיידי בסך 4,000 אירו לעסקים קטנים ועצמאים קיבלו 1,500 אירו לחודש כל עוד תוכניות הסיוע בתוקף. עוד הוחלט על הארכת תקופת המבטחת הכנסה בתהליך מואץ, דחיית תשלומי מיסים, פיציים למגזרים מושפעים כמו ענף התיירות וכדומה.


סינגפור


"בתקופות כאלה, כשהעסקים לא בדיוק משגשגים, מה אפשר לעשות עם הזמן של העובדים? כנראה שהכשרה היא השימוש הטוב ביותר", אמרה במארס השרה האחראית על כוח האדם בסינגפור, ג'וזפין טאו.


בתקציב האחרון שהעבירה סינגפור בפברואר, כל תושב בן 25 ויותר קיבל "קרדיט" של 500 דולר סינגפורי (358 דולר אמריקאי), שאותם הוא יכול לנצל בסקילס פיוצ'ר, שמציע כ–8,000 קורסים במוסדות להשכלה גבוהה. המטרה היא לעודד לקיחת אחריות על הלמידה במהלך החיים ולקבל החלטות בתחום. בנוסף, עסקים קיבלו קרדיט של 10,000 דולר סינגפורי לשיפור המיומנויות של העובדים.


בעקבות הקורונה, הממשלה מציעה כמה סוגים של תוכניות הכשרה מקצועית - בין השאר תוכנית המיועדת למי שאיבדו את מקום עבודתם במגפה (SGUS). הקורסים, שההרשמה אליהם כבר התחילה, נמשכים בין שישה חודשים לשנה, וכוללים לימודים במשרה מלאה. התלמידים מקבלים 1,200 דולר סינגפורי בחודש, כדי לכסות הוצאות בסיסיות, ובסיום הלימודים הם יקבלו סיוע במציאת עבודה. מחיר הקורסים מסובסד - בין 500 ל–1,000 דולר סינגפורי.

תוכנית אחרת מיועדת לעצמאים ופרילנסרים שמעוניינים לפתח את המיומנויות שלהם. בתוכנית הזו התלמידים מקבלים כ–10 דולרים מקומיים לשעת לימוד. תחומי הלימוד מגוונים - בין השאר תיירות, אומנויות, נדל"ן, מדיה וקורסים ממוקדים ליזמים.


בשורה התחתונה, יש מי שמצליח למצוא את הדרך, גם בתקופה מאתגרת כמו זו שעוברת על העולם כולו, להסתכל קדימה ולראות הזדמנויות לבניית עתיד טוב יותר, המותאם יותר למציאות החדשה.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור התיק הביטוחי שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page