top of page

עד כמה 2020 טלטלה את שוק ההון?

השנה המטלטלת, הקשר הרופף בין מצב הכלכלה לשוק ההון והאופוריה שמסתירה משבר כלכלי הולך ומתפתח בעולם – המומחים מסכמים את המגמות השולטות בשוק ההון בשנת 2020 ומסתכלים באופטימיות זהירה אל עבר העתיד.

מאת: מערכת רכסים | 03.02.2021

תמונה: Unsplash



למרות שרובינו היינו שמחים למחוק את 2020 מלוח השנה, יש בערך 2,020 דרכים להסתכל על השנה שהייתה ולסכם אותה במספרים. ולמרות שנראה שהייתה שנה פיננסית קטסטרופלית, ברוב המקרים נגלה שמדובר במשחק סכום אפס – מה שירד במקום אחד, עלה במקום אחר. בכתבה הבאה נתמקד במגמות בולטות בשוק ההון ובמוצרי השקעה הפיננסיים שלנו (קופות גמל / פנסיות) ובאירועים הבולטים בשוק הביטוח בשנה החולפת.


נתחיל דווקא מהשורה התחתונה: 2020 הייתה שנת השקעות יוצאת דופן ולמרות הכל, הייתה שנה חיובית בשוק ההון, אך חשוב לזכור כי השנה התאפיינה בקשר רופף בין הכלכלה האמיתית ובין שוקי ההון והאופוריה שמסתירה את המשבר הכלכלי ההולך ומתפתח בעולם, עלולה לחזור אל השוק כבומרנג.


רבותי הטכנולוגיה חוזרת

2020 הייתה שנת שיא בהשקעות הון סיכון בארה"ב למרות, ואולי בגלל, הקורונה, שהבהירה לנו שהמציאות דינמית וכי רצון המשקיעים הוא ללכת על תחומים ששועטים קדימה ולא על מוצרים שהולכים ודועכים. הדבר גם השפיע על אופי השוק אך ההשפעה הגדולה יותר שלו הוא על החברות עצמן שהזניקו את הפיתוח הטכנולוגי שלהן והספיקו במספר חודשים התקדמות ששוות ערך ל-5 שנים.


מתוך מגזין ביז פורטל (ניר חצב 31.1.21): סקטור הטכנולוגיה ייצר צמיחה חיובית של כ-5% בהכנסות וברווח ב-2020, לעומת ירידה של כ-2% בהכנסות ושל כ-12% ברווח של החברות במדד ה-S&P500. אם מסתכלים על חברות הטכנולוגיה הגדולות – FANGMAN (פייסבוק, אפל, נבידיה, גוגל, מייקרסופט, אמזון, נטפליקס) – להוציא גוגל (שצפויה לצמוח בקצב חד ספרתי), כולן צפויות לייצר בשנת 2020 צמיחה דו ספרתית גבוהה בהכנסות וברווחים. אם מסתכלים על החברות הבינוניות והקטנות, הרבה מהן רשמו האצה משמעותית בקצב הצמיחה בשנה האחרונה. די מדהים לשנה עם משבר עולמי וכלכלי חסר תקדים.


בהסתמך על ניסיון העבר, קשה לראות מה יעצור את קטר הצמיחה של חברות הטכנולוגיה. הן הוכיחו שהן יודעות לייצר צמיחה גבוהה בתנאים כלכליים "רגילים" וב-2020 הן הוכיחו שגם בשנה סוערת ויוצאת דופן, הן ימצאו את הדרך לייצר ערך רב לבעלי המניות שלהן.



2020 - שנת הצעירים

בשנת 2020 גילו הצעירים הישראלים את עולם ההשקעות. מתוך אתר דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 31.1.21): ב–2020 חלה עלייה של 44% בפתיחת חשבונות למסחר בניירות ערך בבנקים ובבתי ההשקעות — ונפתחו 141 אלף חשבונות חדשים. חלק מאותם חשבונות שייכים למשקיעים שעברו מהבנקים לבתי ההשקעות, שרשמו זינוק של 170% בביקוש לשירותי המסחר העצמאי ב–2020. בכל האפיקים מדווחים על כניסה משמעותית של משקיעים חדשים, ובפרט של משקיעים צעירים שמבצעים את המסחר באמצעות אפליקציות.


עוד על פי דה מרקר, הצטרפות של משקיעים קמעונאים קטנים, שעושים את צעדיהם הראשונים בבורסה, זו תופעה כלל־עולמית בתקופת הקורונה, ובארה"ב היא הובילה מיליונים לאפליקציות מסחר בניירות ערך מסוג רובין הוד, צ'רלס שוואב ו–TD אמריטרייד. אחת הסיבות לכך היא הכותרות הראשיות שתפסה הבורסה בשיא המשבר במארס. ואולם, גם לאחר ששיא המשבר היה מאחורינו, המגמה של כניסת המשקיעים החדשים המשיכה ואף הואצה, גם בלי קשר לאירועי השבועות האחרונים בוול סטריט (במלחמת סוחרי רובין הוד בקרנות הגידור) — שמשכו גם הם לא מעט משקיעים חדשים לשוק.


פרט לגילים הצעירים יחסית, שרק הולכים ויורדים, מדווחים הברוקרים על העדפות ברורות להשקעה בשוק ההון האמריקאי. אם בעבר החלוקה היתה יותר 50%–50% בין ישראל לחו"ל, והייתה הטיה ביתית מסוימת כי אנשים השקיעו במה שמוכר להם, כמו טבע ובזק — כיום הם מכירים יותר את גוגל, פייסבוק, אמזון ומיקרוסופט. הם מחזיקים כ–75% מהתיק שלהם בבורסות וול סטריט.



בינתיים.. בענף הביטוח

גם תחום הביטוח חווה זעזועים גדולים השנה, עם מוצרים מסוימים שחוו טלטלה גדולה (כמו ביטוח נסיעות לחו"ל וביטוח רכבים) או פוליסת הבריאות שבמשך תקופה לא היה ברור אם היא כוללת כיסוי כנגד מגיפות (קורונה) או לא. אבל אחרי הזעזוע הראשוני, את הרבעון השלישי כבר סיימו חמש חברות הביטוח הגדולות – מגדל, כלל, הראל, מנורה והפניקס עם רווח מצרפי של 1.3 מיליארד שקל, וזאת למרות משבר הקורונה. הפסדי הרבעון הראשון שהסתכמו בכ-2.5 מיליארד שקל, נמחקו, ואת תשעת החודשים הראשונים של 2020 הן סיימו עם רווח של קרוב ל־1.1 מיליארד שקל, כך לפי מגזין FUNDER (קרן מרדכי 29.12.20).


בהתאם לכך, אירוע משמעותי נוסף בתחום קשור לרגולציה המתייחסת רפורמה בתחום ביטוחי הבריאות, שבמהותה, הרצון לייצר פוליסה אחידה לקטסטרופות ומעליה יהיו הרחבות שונות, כולל כיסויים וכתבי שירות שהוסרו.

ומה עשו השנה פוליסות החסכון להשקעה?


אחד מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בשנים האחרונות הוא פוליסות החיסכון - ב-2020 הן גייסו יותר מ-10 מיליארד שקל נטו. זאת, בניגוד למתחרות שלהן, קרנות הנאמנות, שפדו קרוב ל-40 מיליארד שקל באותה תקופה. על פי מגזין דה מרקר (אסא ששון 28.1.21) פוליסות החיסכון הפכו למתחרה הגדול של קרנות הנאמנות - שכן מדובר במכשיר השקעה נוח, שלמעשה רוכב על ביטוחי המנהלים ונהנה מהתשואות של הנכסים הלא-סחירים של ביטוחי המנהלים. זאת, בניגוד לקרנות הנאמנות, שנהנות מתשואות רק של נכסים נזילים. התשואות של נכסים לא-נזילים גבוהות מהתשואות של נכסים נזילים - ולמרות זאת, פוליסות החיסכון הן נזילות ברמה יומית, מה שמקנה להן יתרון משמעותי על פני קרנות הנאמנות.


ומי הם המצטיינים בתחום בשנה החולפת? את התוצאה הטובה ביותר רשמה חברת הכשרה עם תשואה של 9.1%, אחריה נמצאת ביטוח ישיר עם תשואה של 7.3% ובמקום השלישי הפניקס עם תשואה של 7%. את תחתית הטבלה מאכלסת בסט אינווסט ילין לפידות עם תשואה של 2.5%.


במגזין נציין כי פוליסת החיסכון של הכשרה ביטוח למעשה רוכבת על ביטוח המנהלים של הכשרה, ונהנית מהנכסים הלא-נזילים של הביטוח הזה - ומכאן התשואה הגבוהה.


פוליסות החיסכון הניבו באמצע השנה תשואות שליליות - ואולם, למרות תשואות אלו, הן לא חוו פדיונות כבדים כמו קרנות הנאמנות. בשיחה עם בכיר בתחום הוא ציין כי "פוליסות החיסכון משווקות על ידי סוכן ביטוח, והסוכנים שימשו סוג של בולם זעזועים בפני הלקוחות - ולמעשה מנעו מהם את פדיון הפוליסות שהיה גורם להם להפסדים". זאת, בניגוד לקרנות הנאמנות, שכן יועצי ההשקעות בבנקים לא שימשו בלם בפני הלקוחות - וכתוצאה המשקיעים בקרנות פדו את הקרנות בשיא המשבר, ולא נהנו מהתיקון שבא אחריו.



ומה מחכה לנו בשנה הקרובה? שאלה זו מעסיקה את מיטב האנליסטים ומומחי שוק ההון – האם השנה הקרובה תמשיך את המגמות של השנה החולפת? האם נחווה טלטלה נוספת? ואלו תחומים יתאוששו מהר? ואלו פחות? על שאלות בוערות אלה ואחרות רק ימים יגידו. לנו נותר לקוות שהמשק כולו יחזור לשגרה מלאה ובריאה ועמו גם שוק ההון והכסף שלנו.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.



 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page