top of page

כיצד הפך דור ה-Y למנוע משמעותי בשוק הפיננסי?

המומחים מגרדים את הראש בניסיון להבין איך השווקים הפיננסים ממשיכים לעלות למרות השלכות הקורונה. התשובה נעוצה כנראה במיליוני משקיעים צעירים רעבים ועצמאיים שמחפשים הזדמנויות חדשות. איך הפכו לכוח העולה בעולם הפיננסי? על כך בכתבה הבאה.


מאת: מערכת רכסים | 24.06.2020

תמונה: Unsplash



מזה מספר חודשים שהכלכלה העולמית נמצאת בסוג של נפילה חופשית, בשל השפעות הקורונה, עם רווחי תאגידים שנפגעו בצורה קשה וכלכלות של מדינות שלמות שהצטמצמו עד לכדי מיתון שמאיים לפרוץ. לצד כל זאת, באופן די פרדוקסלי, שוק ההון ממשיך לרשום עליות. האם מדובר בבנק הפדרלי שממהר לרכוש תעודות סל? במשקיעים מוסדיים כמו קרנות נאמנות וקרנות גידור שצדים אחר מציאות? התשובה היא ככל הנראה שלא.


נראה כי סוחרים פרטיים רבים קונים מניות בחודשים האחרונים, כך על פי מגזין NBC. הנתון הזה מעניין פעמיים – פעם אחת כי מדובר בקהל צעיר מאוד – צעירים בני דור ה-Y (המוכרים גם בשמם The millennials) ופעם שנייה מכיוון שהם עושים זאת באופן עצמאי. כלומר לא סוחרים דרך הבנקים, אלא דרך חברות ברוקראז' פרטיות כדוגמת צ'רלס שוואב, TD אמריטרייד ורובין הוד. האחרון ברשימה, סטארט־אפ מעמק הסיליקון, שמאפשר לסחור עצמאית במניות, באופן דיגיטלי וללא עמלות, דיווח על מספר שיא של 3 מיליון חשבונות חדשים ברבעון הראשון של 2020, כך לפי ה"פייננשל טיימס", מחציתם היו צעירים מתחת לגיל 40 שזו עבורם השקעה ראשונה.



למה זה קורה?

שוק ההון חווה הצערה מגמתית כבר מזה שנתיים, עם יותר ויותר בני 30–40 שעובדים בהיי־טק. אך להבדיל ממשברים עולמיים קודמים שבעקבותיהם לא נרשמה נהירה מסיבית של פתיחת חשבונות חדשים, משבר הקורונה הביא עימו בשורה חדשה, בדמות מיליוני חשבונות חדשים שנפתחו רק השנה.


משבר הקורונה חשף שני עצבים חשופים בעולם ההשקעות ולחץ על שניהם בו זמנית – האחד הוא הבנקים. רוב המסחר בשוק ההון עדיין מתבצע דרך הבנקים, אך המודעות לעמלות הגבוהות שהם גובים הולכת וגדלה ובהתאם לזאת גם מספר האנשים שבוחרים לא להשקיע דרך הבנקים אלא באופן עצמאי. היקף המשקיעים דרך חברות ברוקראז' עדיין קטן מאוד ביחס להיקף ההשקעות דרך הבנקים, אבל המגמה ברורה. העצב השני שנחשף הוא הרצון של המשקיעים החדשים להשקיע בעצמם ולא להסתמך על מישהו אחר שיקבל עבורם החלטות פיננסיות. מדובר באנשים עם כסף נזיל ועם יצר סקרנות ורעב שגורם להם לחפש מציאות באופן פעיל, כך מספר אחד המייסדים של אפליקציית המסחר רובין הוד, בכנס השקעות שנערך לאחרונה.


הסבר נוסף לתופעה מדבר על כך שהיעדר אירועי ספורט בחודשים האחרונים, גרמו לרבים לחפש ריגושים במקומות אחרים ולהשקיע את זמנם בתחום אחר שבו יש להם עניין, כך אמר באחרונה לבלומברג פרנק הולמס, מנכ"ל U.S. Global Investors, שמנפיקים קרן סל (ETF), על חברת תעופה שזינקה בזכות משקיעי רובין הוד.



במה הם משקיעים?


אנו רואים פעילות רבה של קנייה של תעשיות ספציפיות שהושפעו מהמגיפה, אמר מייסד משותף ומנכ"ל משותף רובין הוד, ולדימיר טנייב. לא מדובר רק בחברות שהושפעו בצורה חיובית מהמשבר, אלא גם חברות שהושפעו לרעה, חלקן נמצאות בסכנה ממשית לפשיטת רגל. המשקיעים החדשים הם משקיעים רעבים שמחפשים הזדמנויות ומציאות, אמר טנייב והוסיף כי לקוחות החברה, שגילם החציוני הוא 31, קונים הרבה מניות של חברות תעופה, של אפליקציות להזרמת מדיה, שיחות ועידה ווידאו וכן חברות ביו-טק. תחום פופולארי נוסף הוא מניות ה-FAANG, הלא הן חברות הענק המוכרות ביותר בעולם – פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל.


ומה קורה בישראל?

על פי מגזין דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 17.6.20) גם בבתי ההשקעות המקומיים דיווחו מאז תחילת המשבר על גידול משמעותי במספר הישראלים שמבקשים לסחור באופן עצמאי דרכם. אמנם רוב הציבור עדיין סוחר בניירות ערך באמצעות הבנקים, אבל מתחילת השנה חל גידול משמעותי במסחר העצמאי בבתי ההשקעות ביחס לשנים האחרונות.


ארבעת בתי ההשקעות שמספקים כיום שירותי מסחר בבורסה לציבור הרחב הם איי.בי.איי, מיטב דש, אקסלנס ופסגות. אלעד בנבג'י, מנכ"ל אקסלנס ברוקראז', אומר כי "במשברים מתרחשות תנועות טקטוניות, וכעת יש כאן מהלך היסטורי". לדבריו, הביקוש לפתיחת חשבונות עצמאים עלה במאות אחוזים לעומת התקופה המקבילה ב–2019 והמשבר היווה טריגר לכך. "באפריל למשל, פתחנו פי שישה חשבונות לעומת הממוצע ב–2019", אומר בנבג'י למגזין דה מרקר.

לדבריו, המגמה נמשכה גם במאי, הגם שבקצב מתון יותר. גם במיטב דש מדווחים כי החל במארס חלה עלייה של כ–300% בפתיחת חשבונות למסחר עצמאי לעומת ממוצע 2019. באפריל המגמה התעצמה ומספר החשבונות שנפתחו היה 450% לעומת הממוצע של 2019 ונמשכה במאי, עם 300% יותר מהממוצע של 2019.


כמו בתחום הברוקראז', גם בפנייה לניהול האישי בגמל חל גידול על רקע המשבר - כך מדווחים בהלמן אלדובי. זהו עדיין לא מוצר נפוץ במיוחד, ובסך הכל במסלולי הניהול האישי בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות מנוהל סכום של 8.5 מיליארד שקל מתוך יותר מ–500 מיליארד שקל נכסים המנוהלים בשוק הגמל. עם זאת, כדאי לציין כי סוכנים לא מקבלים עמלות על שיווק המסלולים הללו, וייתכן כי זוהי סיבה נוספת לחוסר הפופולריות שלו.


שני בלו הרפניסט, מנכ"לית הלמן־אלדובי גמל ופנסיה, סיפרה למגזין דה מרקר כי "זו מגמה שהתחילה בתחילת השנה, בגידול בביקושים למוצר הזה, ומקבלת משנה תוקף בחודשי משבר הקורונה, בעיקר סביב הירידות המשמעותיות בשוק ההון". לדבריה, המצטרפים החדשים לקופת הגמל בניהול אישי הם ברובם שכירים, כלומר אנשים שבוחרים לנהל את החסכונות השוטפים באופן אישי, ולא כמו גמל להשקעה.


בשורה התחתונה: המשקיעים הצעירים החדשים מאמינים ביכולת שלהם לשלוט ולשנות את גורלם הפיננסי. על הדרך, ללא כוונה תחילה, הם גם משנים את המפה הפיננסית כולה ועוזרים לעגלת הכלכלה העולמית לצאת מהבוץ. האם מדובר בהימור שיצליח או שמא חוסר הניסיון שלהם יתפוצץ לכולנו בפנים? ימים יגידו.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור התיק הביטוחי שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page