top of page

המדריך למשקיע המתחיל: כל מה שצריך לדעת כדי להתחיל להשקיע באופן עצמאי במניות

על רקע הגאות בשווקים, הטירוף של קריפטו והמתעשרים החדשים, ישראלים רבים בוחרים להשקיע בשוק ההון. מהן הדרכים הנפוצות למסחר במניות? והיכן תוכלו להתנסות במסחר בסכומים קטנים?

מאת: מערכת רכסים | 22.12.2021

תמונה: Unsplash


הנסיבות של שנים האחרונות הובילו ישראלים רבים להתחיל להשקיע ולסחור בשוק ההון - התשואות על הפיקדונות הבנקאיים, הטרחה והסכומים הגבוהים הכרוכים בהשקעה בנדל"ן, ומצד שני ההתפתחויות הטכנולוגיות שהנגישו לקהל הרחב את מערכות המסחר העצמאי בבורסה. גם הקורונה שימשה בתור גורם מאיץ - הסגרים והזמנים הארוכים בבית הובילו מיליונים ברחבי העולם ועשרות אלפי ישראלים להצטרף לפלטפורמות המסחר העצמאיות, כך על פי ההערכות. לפי נתוני בנק ישראל לשנת 2020, בתיק הנכסים שהציבור מחזיק, הגידול במסחר במניות במישרין (לא דרך גופים מוסדיים) גדול יותר (8.3%) מהגידול באחזקה דרך מוסדיים (7.4%). הפער לא גדול, אבל הוא בהחלט מסמן מגמה הולכת וגדלה שקורצת לרבים.


ראשית כל... נתחיל בשאלה מקדימה: מה מומלץ לבדוק לפני שפותחים חשבון מסחר עצמאי בבורסה?

  1. עמלות - השקעה בשוק ההון מלווה בכמה סוגים של עמלות. עמלות דמי ניהול חשבון ועמלות של קנייה ומכירה של ניירות ערך, לרבות ניירות ערך בבורסה הישראלית וניירות ערך בבורסות חו"ל. חשוב להשוות בין מקורות ההשקעה השונים.

  2. מידע – איזו יכולות יש למערכת המסחר שעמה תעבדו? האם האפשרויות בה פתוחות וזמינות לכם כחלק מהעלויות השוטפות בחשבון? אן שנדרשת תוספת תשלום על מנת ליהנות מיכולותיה? ומה לגבי מידע מקצועי וניתוחים של אנליסטים? האם פלטפורמת ההשקעה כוללת גם ניתוח טכני או כל מידע אחר שיעזור לי לקבל החלטות במהלך המסחר בשוק ההון?

  3. תמיכה - איזו תמיכה טכנית מציעה פלטפורמת ההשקעה שלכם? האם ניתן לדבר עם נציג? האם יש צ'אט? או שמא רק המייל הזמין עבורכם?


על מנת לעזור לכם לבחור בדרך הנכונה להשקעה בשוק ההון, אספנו את האפשרויות הנפוצות לפתיחת תיק וביצוע מסחר. מתי כדאי להשתמש בפלטפורמה של הבנק? מהם הסכומים המינימליים למסחר בכל אחת מהאפשרויות? ובאילו פלטפורמות אפשר לסחור במניות מחו"ל וגם מישראל?



בנקים - עמלות גבוהות יחסית לכל פעולה (אבל אפשר ורצוי להתמקח)

הבנקים הישראלים הגדולים מאפשרים ללקוחותיהם לסחור באופן עצמאי בניירות ערך בכל סכום, דרך פלטפורמה ייעודית של הבנק. תוכלו להתחיל לסחור בסניף באופן כמעט מיידי ובלי להגיע לסניף, כל עוד זכרתם לתת לבנק הרשאה לביצוע פעולות בניירות ערך בעת פתיחת חשבון העו"ש.


מסחר בניירות ערך דרך הבנק כולל עלויות ברכישה ובקנייה, ובנוסף עלות קבועה הנקראת 'דמי משמרת' הנגזרת משווי התיק הכולל ונגבית כל רבעון. התעריף משתנה ויקר הרבה יותר בניירות ערך זרים. ניתן להתמקח על הטבות בעמלות המסחר. מסחר בניירות ערך זרים מחושב על פי אחוז משווי העסקה – בין 0.2% ל-0.7%, עם מחיר מינימום של 20 עד 40 דולר - לא מעט עבור מי שסוחר בסכומים קטנים.


"אפשרות נוספת היא להסתייע ביועץ השקעות של הבנק. תפקידו הוא לבנות אתכם תיק השקעות בהתאם למידת הסיכון הרצויה לכם ופרמטרים נוספים, לסייע ברכישה וכן לעקוב אחר ביצועי התיק. עם זאת, האפשרות להסתייע ביועץ מוצעת בדרך כלל רק למי שיש ברשותו סכום כסף שעובר רף מינימום מסוים, ומשתנה מבנק לבנק. רוב הבנקים לא יקבלו סכומים של מתחת ל-100 אלף שקל". [מתוך גלובס הילה ויסברג 19.02.21]


יתרונות: האפשרות לנהל את חשבון העו"ש ואת ההשקעות תחת קורת גג אחת, וגם לקבל ייעוץ השקעות ללא תשלום, למי שמשקיע סכום גבוה יחסית.

חסרונות: מסחר בבנק הוא האפשרות היקרה ביותר ברוב המכריע של המקרים.



בתי השקעות - סכומים מינימלי להשקעה, עמלות אטרקטיביות יותר מהבנק

גם בתי ההשקעות מציעים לקהל הרחב לפתוח תיק ניירות ערך – ארבעה מהם מציעים שירותי ברוקראז' (פסגות, מיטב דש, IBI ואקסלנס), כאשר כל אחד מהם מגדיר סכום מינימלי של כמה עשרות אלפי שקלים. "בפסגות ואקסלנס דורשים 20 אלף שקלים, במיטב דש 30 אלף שקלים, וב-IBI 50 אלף שקלים" [מתוך TheMarker ג'ניה וולינסקי 14.3.21]


בתי ההשקעות גובים עמלות קנייה ומכירה, אשר לרוב נמוכות יותר מהעמלות של הבנק (סביב 0.08% מהיקף העסקה), ובנוסף גם עלות חודשית קבועה הנקראת 'דמי טיפול', אשר מגיע לכמה עשרות שקלים בכל חודש. העלות משתנה לפי היקף התיק – ככל שהסכום שאתם מנהלים גבוה יותר, כך העלות תהיה נמוכה יותר. גם בבתי ההשקעות יש עמלות מינימום, אך הן נמוכות יותר משל הבנקים. בניירות ערך זרים, למשל, מחיר עסקה הוא סנט למניה, עם מינימום של 8-12 דולר.


יתרונות: עלויות מסחר נמוכות משמעותית מהבנקים.

חסרונות: ללא ייעוץ השקעות, מתאים למי שמוכן לנהל ולעקוב אחרי תיק ההשקעות באופן עצמאי.



ברוקרים זרים - עמלות זולות, מסחר כפוף לרגולציה זרה

עוד אפשרות למסחר בישראל היא דרך ברוקרים זרים, כאשר הגדולים ביניהם הם אינטראקטיב ישראל וטריידסטיישן, שניהם גופים אמריקאים הכפופים לרגולציה בארצות הברית. מסחר דרך אינטראקטיב ישראל פותח לישראלים פתח למסחר במאות בורסות בעולם, עם מינימום הרבה יותר נמוך מהדרישה של בתי ההשקעות (כ-10,000 ₪), בעוד שטריידסטיישן מאפשר מסחר בבורסות אמריקאיות בלבד (עם מינימום של 1,700 ₪).


ברכישת מניות וקרנות פסיביות (קרנות העוקבות אחרי מדדים מסוימים), יש מינימום יחידות לרכישה, אשר תלוי במחיר ליחידה ובמגבלות הרגולטוריות.


בניגוד לבתי ההשקעות הגובים דמי טיפול והבנקים הגובים דמי משמרת, הברוקרים הזרים לא גובים דמי ניהול קבועים, אלא רק עמלת קנייה ומכירה בגובה של סנט למניה, עם מינימום של 1-2.5 דולר, בתלות בפלטפורמה.

"חשוב לשים לב גם לכך שמסחר בני"ע זרים כרוך בעלויות נוספות, כמו המרת מט"ח (אם אין חשבון מט"ח). יש גם עמלות צד ג' שחלות על המסחר בחו"ל — כמו תשלום לברוקר זר ו"מס מלכה" כשסוחרים בבורסה של לונדון".[מתוך TheMarker ג'ניה וולינסקי 14.3.21]


יתרונות: פותח דלת למסחר בשווקים מגוונים, עלויות יחסית נמוכות.

חסרונות: דורש ביורוקרטיה ועמידה בתקנות מס זרות, שעלולות להכביד על העלויות.



פלטפורמות מסחר עצמאיות

יש כמה וכמה פלטפורמות מסחר עצמאיות המציעות את האפשרות לסחור במגוון רחב של מדדים, סחורות ושירותים, לצד לימודים בסיסיים של שימוש במערכת העצמאית. כך ניתן לציין לדוגמה את Plus500 או Atrade. לצידם, גם הבנקים מאפשרים מסחר עצמאי דרך פלטפורמות דיגיטליות השייכות להם, אך מאפשרות לסוחרים עצמאות גדולה בניהול התיק. כך לדוגמה ניתן לציין את פפר אינווסט - אפליקציית המסחר של PEPPER, הבנק הדיגיטלי מבית לאומי, אשר מאפשרת מסחר עצמאי ב-100 המניות הגדולות בארצות הברית ובקרנות סל אמריקאיות. הסכום המינימלי להשקעה הוא קטן- החל מ-50 ₪, זאת משום שהאפליקציה מאפשרת מסחר בשברי מניות – כלומר, בחלקים קטנים ממחיר מניה יחידה. בעזרת האפליקציה, תוכלו לרכוש שבריר מניה של גוגל, למשל, והפעולה מבוצעת פעם ביום, לאחר תוך המסחר ועל פי המחיר הסופי של המניה. בנוסף ניתן גם לסחור במניות שלמות, בדומה לפלטפורמות האחרות.


פפר אינווסט לא גובים עמלה על קנייה ומכירה עבור מי שסוחר בשברי מניות, אך גובים דמי ניהול שנתיים גבוהים באופן יחסי - 0.8% משווי התיק. המסקנה היא שהשימוש באפליקציה יכול להשתלם בעיקר עבור מי שפעיל מאוד במסחר. עסקאות של יחידות מניה שלמות וקרנות סל כוללות עמלה אשר נעה בין כ-8 שקלים לפעולה (עד 40 פעולות בשנה) ולאחר מכן 28 ₪ החל מהפעולה ה-41 והלאה.


יתרונות: אפשרות לסחור בסכומים קטנים מאוד, בעקבות היכולת לסחור בשברי מניות.

חסרונות: כאשר סוחרים ביחידות שלמות ובסכומים גבוהים, מדובר בפתרון הרבה פחות משתלם.


הנה טבלה המסכמת את 4 האפשרויות - הגופים דרכם אפשר לסחור במניות




בשורה תחתונה: איפה הכי זול לסחור? תלוי מה וכמה אתם קונים ומוכרים

המסקנות אינן חד משמעותיות, וההחלטה צפויה להיות תלויה במספר פרמטרים חשובים לגבי אופן ההשקעה - עבור מי שמתעניין בעיקר במניות מחו"ל ולא נרתע מהלוגיסטיקה, האפשרות הזולה ביותר היא שימוש בברוקר זר, שם העלות לפעולה וסכום המינימום הנמוך יחסית לעומת בתי ההשקעות. חשוב לזכור שמסחר דרך ברוקר זר כרוך בביורוקרטיה, כגון טיפול במיסוי מול רשויות המס, מה שלא נדרש בבתי השקעות, למשל, המבצעים בעצמם את ניכוי המס במקור.


עבור מי שמתכוון לסחור בניירות ערך בישראל, חשוב להשוות בין העלויות הכוללות המשוערות (תשלום חודשי + עלויות מכירה וקנייה), על פי היקף הפעילות הצפוי שלכם. נכון להיום, העלויות בבנקים גבוהות יותר מבתי ההשקעות, אך תמיד כדאי לבצע השוואה באופן עצמאי וגם להתמקח.



בהצלחה!


האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page