top of page

המדריך למשקיע העצמאי בשוק ההון - כל מה שרצית לדעת על מערכות מסחר עצמאיות

על רקע הגאות בשווקים שאנו עדים לה במהלך השנתיים האחרונות ולמרות התנודתיות בשבועות האחרונים, יותר ויותר ישראלים בוחרים להשקיע בשוק ההון באופן עצמאי. מי הם המשקיעים החדשים? מה גרם לעלייתם? מה הם מחפשים בשוק ההון? ואלו פלטפורמות עצמאיות להשקעה עומדות בפניהם? כל מה שרצית לדעת על מערכות המסחר העצמאיות ועל היתרונות והחסרונות בשימוש בכל אחת מהן - כתבה שניה בסדרה.

מאת: מערכת רכסים | 09.02.2022

תמונה: Unsplash



בשבועות האחרונים אנו עדים לקמפיין מסיבי של רשות שוק ההון, המעודדת ישראלים להשקיע בבורסה – 'בורסה מנצחת' הם קוראים לזה ומצביעים על הנתונים המצטיינים, לכאורה, שהציגה הבורסה התל אביבית בשנה החולפת, ביחס לשווקים מעבר לים.


פרסומת לבורסה? המנוע של הכלכלה הישראלית? שנות השמונים מתהפכות בקברן! אלא שמאחורי ההבטחות והתשואות הנאות ועל רקע הריביות האפסיות של בנק ישראל, ההשקעה בשוק ההון מסתמנת כמגמה עולה בקרב ישראלים רבים, בעיקר בעקבות השינויים הרבים שהתרחשו במשק בשנים האחרונות, נוכח משבר הקורונה והשפעתו על הכלכלה בישראל.


עבור רבים - בורסה, שוק ההון, ריבית ומסחר - הן מילים שגורמות לנו לזוז בחוסר נוחות בכיסא, בעיקר בגלל חוסר ההיכרות עם התחום והיעדר ידע פיננסי מקצועי ורחב. אף על פי כן, אחת המגמות הרווחות בשנים האחרונות בשוק ההון הוא עלייתן של הפלטפורמות העצמאיות למסחר, שהנגישה ופתחה צוהר למשקיעים קטנים, צעירים, לא מנוסים ולאו דווקא בעלי הון.


בחודש שעבר סקרנו את אפשרויות ההשקעה השונות למשקיע המתחיל בשוק ההון ונגענו בקצרה בפלטפורמות העצמאיות להשקעה. בכתבה הנוכחית נעמיק יותר במערכות המסחר וההשקעה העצמאיות, ניגע ביתרונות ובחסרונות שלהן וננסה לענות על השאלות הבאות: מה גרם לעליית המשקיעים העצמאיים? מה הם מחפשים בשוק ההון? ואלו פלטפורמות עצמאיות להשקעה עומדות בפניהם?



וואי וואי וואי.. כשהבורסה פוגשת את דור ה-Y


משבר הקורונה חשף שני עצבים חשופים בעולם ההשקעות ולחץ על שניהם בו זמנית – הראשון הוא הבנקים. רוב המסחר בשוק ההון עדיין מתבצע דרך הבנקים, אך המודעות לעמלות הגבוהות שהם גובים הולכת וגדלה ובהתאם לזאת גם מספר האנשים שבוחרים לא להשקיע דרך הבנקים אלא באופן עצמאי. היקף המשקיעים דרך חברות ברוקראז' עדיין קטן מאוד ביחס להיקף ההשקעות דרך הבנקים, אבל המגמה ברורה.


העצב השני שנחשף הוא הרצון של המשקיעים החדשים להשקיע בעצמם ולא להסתמך על מישהו אחר שיקבל עבורם החלטות פיננסיות. מדובר באנשים עם כסף נזיל ועם יצר סקרנות ורעב שגורם להם לחפש מציאות באופן פעיל, כך מספר אחד המייסדים של אפליקציית המסחר רובין הוד, אותה אפליקציה שהייתה הקטליזטור לאחד האירועים החריגים שנראו בשוק ההון, בו אלפי משתמשי הקצה של האפליקציה (משקיעים עצמאיים) החליטו להשקיע בו זמנית במניה אחת (גיימסטופ) ובכך להעלות את שוויה, הרבה מעבר לשוויה הריאלי.


במה הם משקיעים?

אנו רואים פעילות רבה של קנייה של תעשיות ספציפיות שהושפעו מהמגיפה, אמר בעבר מייסד משותף ומנכ"ל משותף רובין הוד, ולדימיר טנייב. לא מדובר רק בחברות שהושפעו בצורה חיובית ממשבר הקורונה, אלא גם חברות שהושפעו לרעה, חלקן נמצאות בסכנה ממשית לפשיטת רגל. המשקיעים החדשים הם משקיעים רעבים שמחפשים הזדמנויות ומציאות, אמר טנייב והוסיף כי לקוחות החברה, שגילם החציוני הוא 31, קונים הרבה מניות של חברות תעופה, של אפליקציות להזרמת מדיה, שיחות ועידה ווידאו וכן חברות ביו-טק. תחום פופולארי נוסף הוא מניות ה-FAANG, הלא הן חברות הענק המוכרות ביותר בעולם – פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל.


ומה קורה בישראל?

גם בבתי ההשקעות המקומיים דיווחו מאז תחילת משבר הקורונה על גידול משמעותי במספר הישראלים שמבקשים לסחור באופן עצמאי דרכם, ביניהם שכירים רבים, הבוחרים לנהל את החסכונות השוטפים באופן אישי ולא באמצעות מכשיר חסכון כדוגמת קופת גמל להשקעה. אמנם רוב הציבור עדיין סוחר בניירות ערך באמצעות הבנקים, אבל מתחילת השנה חל גידול משמעותי במסחר העצמאי בבתי ההשקעות ביחס לשנים האחרונות. הביקוש לפתיחת חשבונות עצמאים עלה במאות אחוזים לעומת התקופה המקבילה ב–2019 ומשבר הקורונה היווה טריגר לכך. זהו עדיין לא מוצר נפוץ במיוחד, ובסך הכל במסלולי הניהול האישי (IRA) בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות מנוהל סכום של 8.5 מיליארד שקל מתוך יותר מ–500 מיליארד שקל נכסים המנוהלים בשוק הגמל.


בשורה התחתונה: המשקיעים הצעירים החדשים מאמינים ביכולת שלהם לשלוט ולשנות את גורלם הפיננסי. על הדרך, ללא כוונה תחילה, הם גם משנים את המפה הפיננסית כולה ועוזרים לעגלת הכלכלה העולמית להמשיך ולצמוח.


ככה תשקיעו בשוק ההון באופן עצמאי

כעת, הגיע הזמן לעשות סדר במידע הקיים ולענות על השאלות הכי מהותיות בדרך למסחר עצמאי בבורסה ובשוק ההון. הכינו את עצמכם ובוא נצלול לעומק.

תחילה, נרענן את המידע שיש לנו לגבי פלטפורמות המסחר הקיימות בהן אנחנו נעזרים בגורם חיצוני/ גוף נוסף שדרכו ניתן לסחור בשוק ההון. הראשונים- הבנקים בישראל. דרכם, ניתן לסחור באופן עצמאי בניירות ערך בכל סכום, דרך פלטפורמה ייעודית של הבנק. היתרון המרכזי בהשקעה דרך הבנקים הוא הנוחות – לא צריך לפתוח חשבון חדש, לא צריך להעביר כספים ממקום למקום – מינימום התעסקות. החיסרון המרכזי – דמי ניהול גבוהים ועמלות גבוהות בעת רכישה ומכירה.

במידה ואינכם מעוניינים להשקיע דרך הבנק, תוכלו לעשות זאת דרך בית השקעות. בתי ההשקעות מציעים לרוב עמלות נמוכות יותר מהבנקים, אך דורשים לרוב סכום מינימום להשקעה.

אלטרנטיבה נוספות שתוכלו לשקול היא מסחר דרך ברוקרים זרים. בין היתרונות המרכזיים ניתן למנות את החשיפה הגדולה למסחר בשווקים מגוונים לצד עלויות יחסית נמוכות. עם זאת, תהליך ההשקעה הזה דורש לא מעט ביורוקרטיה והתנהלות בכפוף לתקנות מס זרות שעשויות להשפיע על העלויות.


לטובת אלו שמוכנים לצאת להרפתקה חדשה ומאמינים כי בכוחם לסחור דרך הבורסה באופן עצמאי, ריכזנו כמה נקודות חשובות ומידע מקיף על פלטפורמות המסחר המובילות שכדאי שתיקחו בחשבון לפני שתצאו לדרך.


אפליקציית רובין הוד - חברת פינטק אשר מציעה ללקוחותיה פלטפורמה חדישה ועצמאית למסחר במניות בלי לשלם עמלות והכול- דרך הסמארטפון. השילוב של מסחר חופשי מעמלות, ללא דרישת סכום מינימום להשקעה, יחד עם אפליקציה נוחה לשימוש וממשק יעיל ופשוט- מציבים את "רובין הוד" כאופציה ששווה בהחלט לחשוב עליה.


אפליקציית Pepper Invest - אופציה נוספת היא השקעה דרך PEPPER INVEST אפליקציית ההשקעות של PEPPER. השקעה דרך PEPPER תאפשר לכם לקבל מידע וגישה אל מאות מניות של חברות גדולות בארה"ב כולל המלצות ונתונים מפי אנליסטים בתחום. הממשק הנוח והפשטות בשפה שבה האפליקציה מדברת אל הלקוחות מהווה אלטרנטיבה טובה לאלו אשר מעדיפים להישאר "קרוב לבית" ולסחור בבורסה דרך חברה מוכרת. גם כאן, השירות הוא ללא עמלות ומאפשר ללקוח לשלוט ולעקוב אחר הביצועים דרך ה- FEED ובמקרה הצורך להיעזר בבנקאי דרך הצ'אט שעובד מסביב לשעון.


אפליקציית Atrade - היא זירת מסחר נוספת למשקיעים עצמאיים ומספקת שירותי מסחר עצמאי בשוק ההון באפיקי השקעה מגוונים המתבססים על מדדים, סחורות, מט"ח, מניות ואג"ח. החברה מעמידה לרשות הלקוחות שלה פלטפורמות מסחר חדשנית ובה כלים טכנולוגים דרכם תוכלו ללמוד עוד על המסחר בשוק ההון ולהתמקצע בתחום. הסכום המינימלי לפתיחת חשבון באייטרייד הינו 100$ והעמלות שייגבו בעבור הישרות הן בשיטת –"ספרייד" (מרווח) המחושבות לפי ההפרש שבין מחיר הקנייה למחיר המכירה של המכשיר הפיננסי.



עובדים בזה – האם משקיעים עצמאיים מרוויחים יותר?

מסחר עצמאי בבורסה טומן בתוכו שלל יתרונות מעניינים אך גם כמה חסרונות שכדאי להכיר. בראש ובראשונה, חשוב לזכור- כלל האחריות על תיק ההשקעות נמצא אצל הלקוח. לטוב ולרע. זהו הבסיס ממנו אנו יוצאים לדרך וחשוב לתת את הדעת על העניין הזה ולהבין האם יש ביכולתנו את הכישורים והמיומנות הנדרשת לצורך מסחר עצמאי בבורסה.

וכעת, יתרון ראשון - חופש פעולה ועצמאות - אמנם מדובר בתחום שבו רצוי להיות בעל ניסיון אך אין זה אומר שבלי ידע בסיסי או ניסיון קודם לא תצליחו לסחור בהצלחה באופן עצמאי בבורסה. המידע חשוף וניתן ללמוד באופן עצמאי ממידע שקיים ברשת או דרך קורסים דיגיטליים מקיפים ומקצועיים. זהו יתרון חשוב ועל כן שווה להעריך את היכולת והאפשרות שמסחר עצמאי מקנה לנו ולהוקיר אותן.


מוטיבציה והשקעה אישית - הכסף שלך לעד יהיה חשוב לך יותר מאשר לאדם אחר. זהו יתרון נוסף והוא מתקשר לרמת ההשקעה שמשקיע הסוחר העצמאי ורמת האכפתיות שהוא יפגין כלפי הכסף שלו. למעשה, רק הסוחר יודע כמה מאמץ הוא משקיע בלמידה, התנסות וביצוע פעולות שונות במטרה להרוויח. על כן, המוטיבציה היא מנוע מרכזי וחשוב המאפיין סוחרים עצמאיים הרבה יותר מסוחרים הנעזרים בבנקים או בבתי ההשקעות השונים.


עלויות ועמלות - במרבית הפלטפורמות אותן סקרנו, הסוחר העצמאי נהנה ממסחר בשוק ההון ללא עמלות או דמי ניהול כיוון והוא זה שמבצע את הפעילות בתיק ללא עזרה של בנקאי או יועץ השקעות. באופן הזה, יכול הסוחר העצמאי למקסם את הפעילות שלו בתיק וליהנות מסכומים ורווחים יפים.

נדגיש כי נושא העמלות והעלויות הוא קריטי ביותר כיוון שכדי לבחון את אחוז התשואה / הרווח שלנו בפועל, חשוב להסתכל על תשואה נטו – וזו מתקבלת על ידי חישוב התשואה פחות העמלות.


בגזרת החסרונות, נתחיל בחסרון הבולט והמאיים מכולם- חוסר השכלה פיננסית. אנחנו לומדים מדעים ומספרים בבית ספר, אבל אף אחד לא מלמד אותנו לקרוא דוח תקופתי שמגיע מקופת הגמל או הפנסיה. זה לא סוד שבקרב הציבור הישראלי קיים פער גדול בכל הנוגע לידע פיננסי בעיקר בכל הקשור לתחום ההשקעות בבורסה ובשוק ההון. קיים סיכון לא קטן לצאת לדרך לא מוכרת ודינמית בתחום שבו הידע המקדים לא מספיק רחב וכתוצאה מכך משקיעים רבים עשויים לחוות הפסדים לא מעטים.



מה חשוב לעשות לפני שמתחילים?

לפני שמשקיעים באופן עצמאי יש לערוך תכנית השקעה מסודרת במסגרתה נגדיר את הסכום הראשוני והסכומים השוטפים להשקעה, את אופק ההשקעה, את פירוט עלויות ההשקעה, את הרכב הנכסים (מניות / אג"ח / מזומן וכו') ונכסי המשנה (סוגי הנכסים וניירות הערך בהם נשקיע). פירוט מעמיק יותר על כל מה שצריך לעשות לפני שמתחילים, נקדיש כתבה נפרדת בשבועות הקרובים.


תחביב? או עבודה? המסחר בבורסה באופן עצמאי עלול להצטייר כניסיון להתנסות בתחום חדש בחיים כאשר המשקיע איננו מתמסר באופן מלא אליו וההשקעה בו תהיה כתלות במידת החשק והרצון שיש למשקיע בתקופה מסוימת. הנקודה הזו היא נקודה חשובה שיש לזכור כיוון והמסחר בבורסה דורש השקעה לא מעטה - גם כספית וגם בהיבט של זמן ובמידה והפעילות בתיק ההשקעות לא תהיה מספיק משמעותית, הדבר יכול להשפיע ישירות על ההצלחה של הסוחר ותחושת הביטחון שלו להמשיך ולסחור בבורסה. השכלה פיננסית ועקביות והשקעה בהשכלה פיננסית וניהול עקבי – עשויות לייצר תוצאות שאינן נופלות ממשקיע מקצועי.


בשורה התחתונה: טרם היציאה לדרך עצמאית במסחר בבורסה, חשוב להעמיק, לקרוא ולהבין כיצד הפלטפורמות שעומדות בפנינו משרתות אותנו ועונות על הצרכים והיעדים הספציפיים שלנו. יש כאלו שמעניקות שירות מקיף מלא וסביב השעון ויש כאלו שגובות עמלות נמוכות במיוחד. לכל אחת מהן יתרונות וחסרונות וחשוב לזכור שהפלטפורמה שבה תבחרו תהיה למעשה כלי העבודה שלכם וככזו- עליה להיות המדויקת והנכונה ביותר בשבילכם, כזו שתסייע לכם להתפתח, ללמוד להתקדם ולמקסם את הרווחים שתוכלו לצבור לאורך הזמן.



בכתבות הבאות נעסוק ב: כלי השקעה אקטיביים לעומת פסיביים ובכל מה שחשוב לעשות לפני שמתחילים להשקיע באופן עצמאי.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page