top of page

ירקרקים – איך אפשר לעשות כסף משמירה על איכות הסביבה

שבועיים לאחר ועידת גלזגו תחום האנרגיה הירוקה בישראל ממשיך במגמת התפתחות וצמיחה ומזמן הזדמנויות רבות לא רק בתור צרכנים אלא גם בתור משקיעים. מהן הדרכים בהן נוכל להשקיע בעתיד ירוק יותר? והאם אפשר להרוויח מזה כסף? על כך בכתבה הבאה.

מאת: מערכת רכסים | 08.12.2021

תמונה: Unsplash


שלושה שבועות אחרי ועידת גלזגו והאנושות מסכמת שנה סוערת במיוחד, בה הדוח המאיים של המדענים קבע כי אם לא ינקטו צעדים משמעותיים מצד כל אחד ואחת מאיתנו – מרמת הפרט ועד רמת המדינה – אנחנו צועדים בבטחה לעבר הכחדה של המין האנושי. מנגד, ואולי הרבה בזכות קמפיין הגוועלד, חווינו התעוררות ירוקה במספר חזיתות, במקרים רבים האימוץ של הפתרון הסביבתי הקדים את צפי הטמעתו בכמה שנים טובות.



אנרגיה חדשה במזרח התיכון

כך לדוגמה מרבית מדינות המערב הצהירו כי יאסרו מכירת רכב מזהם עד סוף העשור או לכל המאוחר מספר שנים אחר כך, בעוד נורבגיה הציבה את 2025 כשנת יעד. אלא שעכשיו כבר ניתן לומר שהיא עתידה להגיע אל היעד ממש בחודשים הקרובים, כך לפי Ynet (הילל פוסק 26.9).


עוד מתחום הרכב, נתבשרנו לאחרונה כי טסלה היא המכונית הנמכרת ביותר בשוק הפרטי בישראל, כך על פי אתר וואלה (קינן כהן 6.10): הפתעת השנה בכל הקשור לשוק הרכב הישראלי כאשר נכון לעכשיו טסלה מודל 3, יצרנית שנכנסה אך בפברואר לשוק, עם דגם בודד ואפס מהלכי שיווק היא המכונית שהכי הרבה ישראלים קנו באופן פרטי.

עם 3.6 אחוזים מהמכירות היא אמנם עוקפת "על הקשקש" את שתי המכוניות שאחריה ברשימה, טויוטה ראב 4 וטויוטה קורולה - אבל מדובר בהישג שהוא פשוט חסר תקדים במיוחד בהתחשב בעובדה שמדובר במכונית יקרה יחסית (מחיר של החל מכ-190 אלף שקלים, שהוא מעל המחיר החציוני של מכוניות חדשות), ששברה את התפיסות הוותיקות לגבי "יוקרה" בראיה הקלאסית שלה, נטולת מערך שירות נרחב וחבלי לידה לזה הקיים, ועוד לא אמרנו מילה על כך שהיא חשמלית לחלוטין עם כל המשמעויות הפרקטיות של הדבר.


האם דוח המדענים וועידת האקלים שבאה בעקבותיו השפיעו גם על שיתופי פעולה אזוריים? לאחרונה נתבשרנו כי ישראל וירדן חתמו על הסכם שבמסגרתו תרכוש ישראל מירדן חשמל סולארי וישראל תספק לה מים מותפלים. לפי הודעה משותפת לישראל, ירדן, ארה"ב ואיחוד האמירויות, שם נערך טקס החתימה, חתמו שלושת המדינות על מסמך הצהרת כוונות ההיסטורי לשיתוף פעולה אזורי במאבק במשבר האקלים, בנוכחות השליח המיוחד לענייני אקלים של ארה"ב, ג'ון קרי. החתימה כוללת התייחסות לשיתופי הפעולה בתחום המים והחשמל.


לפי ההסכם, תייצא ירדן חשמל ירוק לישראל בהיקף של 600 מגה וואט ותוספת אגירה בשלב הראשון, וישראל תבחן יצוא מים מותפלים לירדן בהיקף של עד 200 מיליון מ"ק. עוד נכתב כי שיתוף הפעולה התאפשר הודות לחתימה על הסכמי אברהם באוגוסט 2020.



בשוק ההון הרוח נושבת ירוקה

המגמה הירוקה לא פוסחת גם על הפנסיה שלנו ועל שוק ההון. בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר קרנות פנסיה גדולות ברחבי העולם המטמיעות מדיניות של אי השקעה בתעשיות מזהמות, כמו תעשיית הדלקים הפוסיליים ותעשיית הבשר. בארץ מביטים בהשתאות במה שקורה מעבר לים ומנסים לחוקק חוקים ותקנות ולעורר את הגופים הפיננסיים המקומיים לנהוג באופן דומה.


על מנת לעודד השקעות באנרגיות מתחדשות וידידותיות לסביבה, הושק בבורסה לניירות ערך בתל אביב מדד 125 אקלים נקי שינפה מתוכו חברות אנרגיה פוסילית (נפט, פחם וגז טבעי), שתורמות למשבר האקלים. רועי מימרן, יו"ר פורום החוסכים לפנסיה, מיוזמי המדד החדש, משוכנע שניתן לרתום את שוק ההון למאבק במשבר האקלים, ושהמהלך יסייע לסביבה וגם למשקיעים.


על פניו נראה שהשינויים הדרמטיים שמימרן ומדד האקלים החדש מנסים לייצר זוכים לנתוני פתיחה מתונים אך במגמה עקבית של הצלחה הולכת וגדלה. במגזין גלובס פורסם בתחילת חודש יולי (שני אשכנזי 6.7.21) כי אמנם הבורסה השיקה מדד נקי ממזהמים, אבל רק חברה אחת הרימה את הכפפה ומלבד חברת מגדל שוק הון, שהקימה קרן שעוקבת אחרי המדד, המוסדיים האחרים מתעלמים ממנו.


מאז עוד ועוד חברות מצאו כפפה להרים: עוד בחודש יולי פורסם בגלובס (שני אשכנזי 11.7) כי בית ההשקעות אלטשולר שחם לא יבצע השקעות חדשות בפחם, בגז ובנפט. אליה הצטרפה מגדל ביטוח שהודיעה כי תפסיק להשקיע בדלקים פוסיליים עד 2030 (שני אשכנזי 29.12) החברה תחל כבר ב-2021 בהסטת השקעות מגופים מזהמים, לאחר שהחליטה לנהל את השקעותיה לאור עקרונות של השקעות אחראיות. במגדל מתחייבים כי ככל שהדבר יתאפשר מבחינה רגולטורית, יוצע לחוסכים מסלול שבו אפשר יהיה להימנע לחלוטין מהשקעה בדלקים פוסיליים.


לדברי מימרן בישראל יש כיום 200 פרויקטים שנועדו לקדם את התלות בגז, שמן וחומרים מזהמים נוספים ומעוניינים שהציבור ימשיך להשקיע באנרגיה מזהמת ולא ירוקה. פורום החוסכים לפנסיה פועל רבות למען צמצום הופעה, וכשהוא מזהה הנפקה חדשה של חברה כזו שמעוניינת לגייס כסף, פונה הפורום לגופים המוסדיים השונים בבקשה שימנעו מלהשקיע בחברות האלו. מעבר לכך, מעודד הפורום את הציבור לפנות דרך אתר "פוסיל פרי" למנהלים של גופים פנסיוניים ולבקש שיפסיקו להשקיע בחברות מזהמות.


בעניין זה הוא מוסיף: "אנו בשיח עם גופי הפנסיה. עם חלק יש תוצאות ועם אחרים אנחנו נמצאים בתהליך של שיחות. אנחנו מציגים בפניהם את חשיבות בעיית משבר האקלים. המטרה היא להוריד את היקף ההשקעות באנרגיות מזהמות. אנחנו רוצים שהכסף יושקע בצורה חיובית ונחיה בעולם טוב יותר. חלק מגופי הפנסיה עדיין משקיעים עד 10% בגופים מזהמים. אותם גופים שתורמים למשבר האקלים. התעשייה הזו גורמת לכך שהכסף שלנו משמש נגדנו, מחמירים את משבר האקלים. עוד עשרות שנים כשיהיה יותר חם, הילדים שלנו ישאלו אותנו איך אפשרנו לזה לקרות. מה נענה להם?

מימרן מציין כי תחום האנרגיה המתחדשת זכה ב 2020 להצלחה מסחררת המתבטאת בעליית מחירי המניות בענף זה ונראה כי תעשיות שהקטינו את היקף העבודה בקורונה יחזרו להגדיל פעילות ולכן צופים בטווח המיידי עלייה בביקושים לנפט. יחד עם זאת, רואים גם שינוי אסטרטגי - יותר חברות עוזבות את הדלקים הפוסיליים ויותר חברות בוחרות באנרגיות מתחדשות.



משקיעים בעתיד ירוק יותר


לצד הערך החשוב שבשמירה על כדור הארץ, הגופים הפיננסיים וכמוהם גם החוסכים, רואים לנגד עיניהם גם את הפנסיה שלהם ואת הרווחים שהקרנות אמורות להניב. ומסתבר שגם כאן, הבחירה באנרגיה מתחדשת היא הנכונה ביותר. בהודעה על הפסקת ההשקעות באנרגיות מזהמות, בית ההשקעות אלטשולר שחם דאג להודיע כי המהלך לא נובע מאקטיביזם אקלימי, אלא מראייה כלכלית: "סיכונים אקלימיים הם סיכוני השקעה"


עד כמה זה כלכלי להשקיע בגופים ששומרים על אקלים כדור הארץ? הניסיון מכל העולם מראה שמדדים נקיים מדלקים פוסיליים משיגים תשואה עודפת על פני המדדים הכלליים המקבילים. בנוסף, גופים אלה חשופים פחות לאסונות סביבתיים של דליפת נפט, זיהום אוויר ומים, לתביעות, לחקיקה ורגולציה שיכוליה להחמיר. כלומר, הסיכון בהם נמוך יותר. מימרן מציין עוד כי המדדים הסביבתיים השיגו לאורך זמן רב תשואה עודפת, מה שמעיד יותר מכל על כך שהשוק העסקי מבין כי חלף זמנן של תעשיות מזהמות וכי יש היום העדפה מובהקת להשקיע בדברים נקיים יותר.



בשורה התחתונה:


הכוח שלנו, כצרכנים וכמשקיעים, להשפיע על העתיד שלנו ושל ילדינו כאן בכדור הארץ, עולה וגובר מדי יום. ההזדמנויות רבות ובמקרים רבים אפילו משתלמות – לא רק לסביבה אלא גם לכיס שלנו. כדאי להיות ערים לשינויים ולהזדמנויות החדשות ולהשפיע על העתיד שמחכה לכולנו בפנסיה.


שנה אזרחית טובה!



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page