top of page

פסיבי זה האקטיבי החדש: כל מה שרציתם לדעת על השקעות פסיביות בשוק ההון

השקעה פסיבית מסתמנת כאחד המוצרים המבוקשים בתחום ניהול ההשקעות, על אפם וחמתם של הבנקים ובתי ההשקעות. למי היא מתאימה? מה צריך לדעת כשניגשים לבחון השקעה פסיבית? והאם הפסיביות משתלמת ומתגמלת? על כך ועוד בכתבה הבאה.

מאת: מערכת רכסים | 23.02.2022

תמונה: Unsplash



משקיעים עצמאיים רבים בשוק ההון חיים בתפיסה שהשקעה במניה דורשת עבודה. יש לנתח את הפעילות העסקית של החברה שמציעה את המניה, יש לנתח את המניה עצמה ולהשוות את ערכה הכלכלי לעומת ערכה בשוק, לתכנן מתי להיכנס כדי לקנות אותה בזול ומתי למכור אותה ביוקר. בקיצור.. עבודה. האלטרנטיבה לכך היא השקעה פסיבית וחסידי השיטה עומדים על כך שלא רק שאין צורך לנהל את ההשקעה באופן אקטיבי, אלא שהניהול האקטיבי אף עשוי לפגוע בביצועי התיק ובהחלטות שמקבל המשקיע, או מי מטעמו, לדוגמה: בית השקעות.


מה היא השקעה פסיבית?

השקעה פסיבית בשוק ההון מתבצעת דרך מכשירי השקעה שונים כמו רכישת תעודות סל או מוצרים פיננסיים אשר עוקבים אחר מדדי שוק מגוונים. למעשה, המשקיע רוכש את ניירות הערך של כל החברות במדד שבחר בלי יכולת להחליט במי להשקיע מבניהן. באמצעות שיטת הניהול הזו, יכול המשקיע ליהנות מצמיחת השוק ולהתקדם יחד איתו בהתאם לתנועותיו השונות ולדינמיות המאפיינת אותו.


השקעה פאסיבית מעניקה למשקיעים שפע של הזדמנויות, אפיקי השקע ומדדים בהם יוכל לבחור, בין אם מדדים של חברות ענק במדינות מתפתחות, סחורות ומטבעות, אג"ח, פארם, מזון, בנקים ועוד. לדוגמה: מדד ה-S&P500 כולל את כל 500 המניות של החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסות ארה"ב. במידה ובחרנו לרכוש את מדד ה- S&P500 ,ניתן לומר כי למעשה רכשנו יחדיו את כל 500 המניות של החברות הטובות ביותר בארה"ב בו זמנית. בינהן, ניתן למצוא את אמזון, גוגל, קוקה קולה, פייסבוק ועוד.


השקעה פסיבית בשוק ההון נתפסת לרוב כאלטרנטיבה ואסטרטגיית השקעה פשוטה אשר יכולה להתאים למשקיעים הפרטיים וכמובן לבתי ההשקעות. אחד העקרונות המרכזיים בשיטה זו היא היכולת של כל אדם להשקיע את הכסף שלו בצורה נוחה ולהרוויח בהתאם להשקעתו, מבלי להתעסק במחקר שוק, ניתוח אנליזות וביצועי חברות, למידת דוחות כספיים ובחינת מגמות. חלק מן השמות הגדולים בתחום ההשקעות בשוק ההון כמו וורן באפט, טוענים כי השקעה פסיבית לתקופה ארוכה היא השקעה אידיאלית בעבור המשקיע הפשוט.



לשבת ולחכות במקום לחזות ולהכות

הגישה הפסיבית נמנעת מלנסות לתזמן את השוק באמצעות מסחר יומי במניות, מפעילות על בסיס איתותים או מניתוח טכני של גרפים. הנחת היסוד הניצבת בבסיס כלל הטכניקות האקטיביות הללו היא שניתן לגרוף רווחים ולהכות את השוק אם מבצעים את הטרייד הנכון ברגע הנכון.


בבלוג הפיננסי הפסיבית מתארת המחברת את אסטרטגיית ההשקעות של חברות רבות המתבססות על עקרונות של ניהול אקטיבי, הנשענות על האמונה הסמויה שניתן, במידה מסוימת, לחזות את העתיד לבוא. "הבעיה היא שלא ניתן לחזות את העתיד" היא מסביבה. "לו ניתן היה לצפות את כיוון שוק ההון באמצעות טכניקה פשוטה ואמינה, איש לא היה חושף את המידע הזה לציבור הרחב.


ידע מסוג זה, גם לו היה קיים, צריך להישמר בסודי סודות כדי שאפשר יהיה לעשות ממנו כסף. לא סביר שאנליסטים, יועצי השקעות ומנהלי תיקים יחלקו את המידע הזה עם הציבור תמורת פרוטות. בתי השקעות, בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים מנסים לשווק לציבור את הרעיון שלא ניתן להרוויח בבורסה ללא ניהול אקטיבי ומקצועי של תיק ההשקעות על ידי מי שהוסמך לכך. מבחינתם, זוהי ערובה להצלחה.


המציאות היא שניהול אקטיבי פשוט לא עובד. אסטרטגיות לניהול אקטיבי צפויות בטווח הארוך להפסיד מול מתחרותיהן הפסיביות. מחקרים אקדמיים ומקצועיים הוכיחו נקודה זו שוב ושוב במשך עשורים. ברוב המקרים, קרנות נאמנות אקטיביות מפגרות בביצועיהן לעומת קרנות מחקות (פסיביות), קרנות סל ותעודות סל.


קרן נאמנות הסובלת מביצועים גרועים בדרך כלל תיסגר או תמוזג עם קרן אחרת במעין ניסיון לטאטא את כישלונה מתחת לשטיח. כך עשויה חברת קרנות נאמנות להיראות טוב יותר לאורך השנים בזמן שהקרנות הגרועות שלה נקברות בדממה. הדבר דומה לילד שמנסה לשנות ציונים במקצועות בהם נכשל כדי להשיג ממוצע גבוה יותר בתעודה. ההבדל הוא שהילד הזה לא מגלגל מאות מיליונים בשנה על גבם של משקיעים תמימים.


כקבוצה, אם כן, מנהלי קרנות מקצועיים אינם מצליחים להכות את השוק. גרוע מכך, האחוז הקטן של קרנות נאמנות אקטיביות אשר מצליחות להכות את השוק משתנה לאורך זמן. כך, לדוגמה, גם אם נצליח לזהות את 20 האחוזים מבין הקרנות האקטיביות שהצליחו להכות את המדד בשנה שעברה, אין שום ערובה לכך שאותן קרנות יצליחו לחזור על ההישג גם בשנה הבאה.


משקיעים פסיביים אינם מעוניינים ואינם מנסים להכות את השוק. במקום זה, הם רוצים להתרווח בכורסאותיהם ולהרוויח ממגוון אפיקי השקעה בכך שהם מחזיקים בתיק מפוזר ככל הניתן. באופן אירוני, דווקא הניסיון להשיג תשואת שוק ממוצעת מביא לכך שבטווח הארוך ביצועי התיק יהיו טובים יותר מהתיקים המנוהלים על ידי מנהלי השקעות מקצועיים".



פאסיב אגרסיב - שני צדדים להשקעה

אז האם השקעה פסיבית יכולה להתאים לכם? תלוי איזה סוג משקיע אתם. הנה כמה יתרונות וחסרונות להשקעה פסיבית בשוק ההון:


יתרונות

# ביצועי תיק ההשקעות בשיטת ניהול פסיבית מצליחים להניב ביצועים כמעט זהים למדד המניות הנבחר. לדוגמה: השקעה פסיבית בתעודת סל שעוקבת אחר מדד ת"א 125, תייצר רווחים בהתאמה לביצועים של כלל החברות במדד בתקופת ההשקעה.

# השקעה במניות הטובות ביותר בכל תקופת זמן. בצורה כזו יש סיכוי גבוה יותר לתשואה חיוביים לאורך כל התקופה, גם אם יש תנודתיות זמנית במחיר וברווח.

# דמי הניהול נמוכים יחסית- כיוון והניהול של תיק השקעות פסיבי הוא פשוט יחסית ואיננו דורש עבודה "מאחורי הקלעים", ניתן לחסוך בין אחוז ל- 2 אחוזים מהכסף שלרוב מועבר לבתי השקעה, על ניהול התיק.

# פיזור סיכונים. באמצעות שיטת ההשקעה הפסיבית ניתן ברכישה אחת לפזר את ההשקעה על פני שלל ניירות ערך ממגוון תחומים, ענפי משק, תעשיות, שווקים פיננסים ואף מדינות שונות.

# חיסכון בזמן. כאמור, המשקיע איננו טורח בחיפוש אחר מניה ספציפית וכן איננו משקיע זמן בחקר מניות, ביצועים וקריאת דוחות. בדרך הזו, ניתן להשקיע באופן פשוט יחסית, בצורה בטוחה מבלי לבזבז זמן.


חסרונות

# התמדה באסטרטגיית ההשקעה גם בזמנים בהם השוק תנודתי או נמצא במגמת ירידה. בהשקעה פסיבית המשקיע נדרש להשאר פסיבי - ולדבוק ולהתמיד באסטרטגיית ההשקעה ארוכת הטווח שקבע לעצמו גם במקרים בהם עלולות להירשם ירידות זמניות בערך השקעותיו - וזה משהו שעלול להיות קשה למשקיעים מסוימים.


בשורה תחתונה: השקעה פסיבית הינה אסטרטגיית השקעה וותיקה ומוכחת שצוברת בתקופה האחרונה התעניינות מחודשת מצד משקיעים. שיטת ההשקעה מאפשרת לנו להשקיע בשוק ההון בצורה חכמה ופשוטה ובו זמנית לחסוך את דמי הניהול היקרים שנגבים מאתנו בבתי ההשקעות השונים. הנוחות והפשטות שבשיטת ניהול זו מאפשרת למשקיעים ליהנות ממעורבות מקסימלית בהשקעות בשוק ההון ונטולת סיכונים משמעותיים למשקיע. מומלץ לבחון את האלטרנטיבה הזו ולשקול השקעה בשוק מעניין המזמן הזדמנות טובה לייצר רווחים ותשואות לאורך זמן בקלות עם מינימום השקעה ובזבוז זמן בחקר מניות, למידת מדדים וניתוח דוחות כספיים.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page