top of page

תנועת הבונים החופשיים: המדריך לבניית תיק השקעות עצמאי בשוק ההון

שוק ההון מזמין אליו משקיעים עצמאיים רבים, המגיעים עם רקע מינימלי בשוק ההון ובהשקעות. במה יוכלו להשקיע? מהן גישות ההשקעה המקובלות כיום? ובשורה התחתונה: איך נכון לבנות את תיק ההשקעות? על כך ועוד בכתבה הבאה.

מאת: מערכת רכסים | 09.03.2022

תמונה: Unsplash



אז איך אתם אוהבים את התיק שלכם? סולידי? בסיכון גבוה? כל משקיע מתחיל יודע לדקלם בעל פה את המנטרה – תיק סולידי יניב לכם תשואה קטנה, לעומת תיק בסיכון גבוה, שעשוי להניב תשואות גבוהות, אך יש גם סיכוי להפסד. את נוטלי הסיכונים הגדולים נמצא בדרך כלל בהשקעות אקטיביות המנוהלות על ידי בתי השקעות, הגובים עמלות ודמי ניהול גבוהים, שיכולים במקרים רבים לגזול את כל התשואה, במיוחד כשהריבית נמוכה. לעומתם, המשקיעים העצמאיים, לרוב יהיו אלה המשקיעים הבלתי מנוסים, יפנו להשקעות פסיביות המתרכזות בעיקר במדדים. אלה תיקים סולידיים יותר, שערכם האמיתי נמדד לאורך שנים.


השקעה עצמאית בשוק ההון אינה קשורה רק לתשואות ולעלויות, אלא גם בשליטה על הכסף שלכם – כך תדעו בכל רגע נתון מה ואיפה יש לכם ותוכלו לשנות את הרכב תיק ההשקעות שלכם במהירות. ואכן, בשנים האחרונות, הרבה בזכות פלטפורמות מסחר עצמאיות חדשות המאפשרות להשקיע באופן עצמאי בשוק ההון, אנו עדים למשקיעים צעירים רבים, רובם חסרי ניסיון פיננסי, הפוקדים את שוק ההון ומשיגים תוצאות נאות. שכן, לא צריך להיות מומחה גדול וגם לא נביא. אלא להכיר כמה עקרונות בסיס לבניית תיק השקעות שמתאים לכם ועל כך נרחיב בכתבה הבאה. על המרכיב הסודי, הלא הוא פיזור נכון של ההשקעות והדרכים להימנע עד כמה שאפשר מטעויות, נרחיב בכתבה הבאה.



שלושה עקרונות לבניית תיק השקעות


#1: מטרות ויעדים

שתי שאלות קריטיות ניצבות בבסיסה של כל תכנית השקעה: א. מהי מטרת ההשקעה. ב. מתי תזדקקו לכסף. מענה על השאלות הללו, במונחי זמן וכסף, הוא תנאי הכרחי להשקעה בשוק ההון.


האילוץ המשמעותי ביותר בעת גיבוש מטרות ההשקעה הוא משך הזמן העומד לרשותכם והמפתח להצלחתכם כמשקיעים, בהקשר זה, טמון בהבנה ויישום הרעיון שעומד מאחורי המושג: ריבית דריבית, או במילים אחרות: רווח על רווח. כלומר, אם תתחילו להשקיע היום, הרווחים בשנה הראשונה יצמחו מסכום ההשקעה המקורי (הקרן) בלבד; אך בשנה שלאחר מכן, הרווחים יצמחו הן על הקרן והן על הרווחים המצטברים של השנה הקודמת, וכך הלאה, תאורטית עד אין קץ.


זכרו: ריבית דריבית היא הכוח העיקרי התורם לצמיחה אקספוננציאלית של ההון. חשבו על כך שתיק השקעות פשוט שצובר ריבית דריבית של 5% בשנה יגדל כעבור 40 שנה פי 7. לא לחינם ריבית דריבית הוגדרה בתור הפלא השמיני בתבל.


כך שאופק השקעה ארוך משנה לחלוטין את פרספקטיבת ההשקעה, ומאפשר לכם ליטול סיכונים רבים יותר. אם, לדוגמה, אתם מתכננים להשאיר את תיק ההשקעות שלכם פעיל למשך 20 שנים, הרי שאין שום סיבה להיבהל מהתנודתיות של שוק ההון וכי אפשר במצב כזה ליטול סיכונים גדולים יותר. יחד עם זאת, אם אתם יודעים שתצטרכו את הכסף הזה בעוד מספר שנים לטובת קניה של דירה, לדוגמה, הרי שבניית תיק עם מרכיב סיכונים גבוה יהיה מעשה פזיז.


#2: בחירת מכשירים

את תיק ההשקעות שלנו נוכל לבנות באמצעות שני מכשירים עיקריים - איגרות חוב ומניות. במקרה של תיק השקעות פסיבי אפשר לבחור גם במדדים (על כך נרחיב עוד בכתבה הבאה).


איגרות חוב: אג"ח הינו סוג של הלוואה. חברות המנפיקות אג"ח לציבור מגדירות, על פי התשקיף שיוצא לקראת ההנפקה, את סוג האג"ח ואת תנאיו: האם הוא צמוד למדד כלשהו? אם כן, לכמה שנים? מה הריבית? מתי הפירעונות? ועוד.


אג"ח נסחר באופן שוטף בבורסה וערכו משתנה לפי גורמים שונים – ביניהם כאלה שנוגעים לחברה עצמה ולפעילותה, וסיכונים כלליים יותר הנוגעים לריבית בשוק ועוד. ככל שהסיכון של החברה גדל, אזי התשואה על האג"ח תעלה והמחיר שלו ירד. מנגד, ככל שהסיכון קטן, אז מחיר האג"ח עולה.


אג"ח הנסחר בבורסה מחולקות לאג"ח ממשלתי שנחשב לבטוח ביותר ולכן הריבית עליו נמוכה במיוחד, ואג"ח קונצרני – של החברות עצמן - ובהן התשואה לפדיון קשורה לרמת הסיכון. בשוק יש אג"ח מכל הסוגים – אג"ח צמוד מדד, אג"ח שקלי, אג"ח דולרי. המשקיע יכול לבחור אג"ח ספציפי או להשקיע דרך המדדים. יש שורה ארוכה של מדדים על אג"ח ועל כל מדד כזה יש מספר קרנות סל וקרנות מחקות שעוקבות אחריו.


מניות: מניה היא שטר בעלות על חלק מחברה, ומאפשרת מעין שותפות גם עם בחלק יחסית קטן, בחברה. ככל שבעל מניות מחזיק יותר מניות כך מעמדו מתחזק. מדובר בשוק לכל דבר ועניין – המוכרים והקונים משגרים פקודות הוראה לקניית ומכירת המניות וברגע שיש מפגש - נקבע שער, וכך באופן רציף מתנהל המסחר שמושפע כמובן מאירועים ספציפיים שקורים בכל חברה וגם מאירועים שונים שמתרחשים בשוק המקומי ובשווקים הגלובליים.


החשש ממכשירים מסוכנים מוצדק רק כשההשקעה היא לטווח קצר. בפועל, השקעה במניות, הנחשבת אפיק בעל סיכון גבוה, מספקת תשואה העולה על תשואת האפיקים הסולידיים. ככל שסוחר מעוניין בסיכוי (ובהתאם לכך בסיכון) גבוה יותר בתיק, כחלק מניסיון להשיג תשואות גבוהות יותר, עליו להשקיע רכיב גדול יותר בחלק המנייתי.

איפה אתם על הסקלה? התשובה תלויה כמובן בהעדפותיכם כמשקיעים וזה מביא אותנו למרכיב השלישי בבניית תיק השקעות עצמאי:


#3: ניהול סיכונים

כמה סיבולת יש לכם לסיכונים? זה המרכיב השני המשמעותי ביותר שעליכם לקבל לגביו החלטה, אחרי שסגרתם את הסכום להשקעה. ההחלטה שלכם לגבי מידת מורכבת מהיכולת הכלכלית שלכם + המטרות שהגדרתם לעצמכם + הנכונות הפסיכולוגית שלו להתמודד עם סיכונים.


מה הכוונה? דמיינו את עצמכם אחרי שתיק ההשקעות שלכם נחתך ב-50% – איך יראו החיים שלכם? האם עדיין תוכלו כרגיל להתנהל ביום יום? האם אופק ההשקעה שלכם ארוך מספיק כדי להמתין עד להתאוששות? האם יש לכם הכנסה קבועה שאינה קשורה לשוק ההון, שתאפשר לרכך את הנפילה? עקרונית, ככל שהתיק גדול יותר, אופק ההשקעה ארוך יותר והמצב הכלכלי הכולל בריא יותר, כך יש לכם יכולת כלכלית להסתכן יותר.


אחד הסיכונים העיקריים העומדים בפני תיק השקעות כיום, הינה הסכנה מפני התגברות האינפלציה. אינפלציה מבטאת עליית מחירים, השוחקת את כוח הקניה של המטבע ופוגעת במזומנים (פיקדונות בנקאיים) וכן בתשואות על השקעות. אינפלציה היא סוג של מס עקיף, שקשה לדעת מראש את מחירו האמיתי. הכלכלה הגואה שמתקיימת הרבה בזכות חזרה לשגרה אחרי מגפה עולמית, יחד עם המדיניות המאוד מרחיבה של הבנקים המרכזיים - ובראשם ארצות הברית – יוצרות ציפיות ממשיות לאינפלציה.


על כן, בבואנו לנתח ולגדר סיכונים ממשיים העומדים בפני תיק ההשקעות שלנו, ראוי לתת את הדעת גם לאינפלציה. במסגרת הקצאת הנכסים בתיק ההשקעות, ראוי לכלול מרכיב מתיק ההשקעות שינסה להיות משקל נגד, כנגד ההפסדים הצפויים מהתפרצות אינפלציה אפשרית. יש מי שקונה אג"ח צמוד מדד, וכך מקבל פיצוי על אינפלציה עתידית אפשרית, ויש מי שקונה זהב או כסף כגידור קלאסי כנגד עליית מחירים. היסטורית, זהב וכסף עולים מאוד בתקופות של אינפלציה ממשית.


על מנת למתן מעט את ההשפעה של משברים פיננסיים, ראוי לכלול בתיק ההשקעות מרכיב שצפוי להרוויח, גם בעתות משבר. היסטורית, אג"ח ממשלתי מהווה נכס בטוח אליו המשקיעים נוהרים בתקופת משבר. נתוני העבר מראים בבירור כי כאשר שוק המניות נמצא בירידות חדות, שוק האג"ח הממשלתי עולה.


לאן הולכים מכאן?


בשורה תחתונה: כל אחד ואחת יכולים להשקיע בשוק ההון. לא צריך להיות מומחה אבל כן כדאי לדעת מה עושים, בעיקר אם מחליטים ללכת באפיק השקעה עצמאי, שלא באמצעות יועץ השקעות או משווק פנסיוני. משוואה נכונה של סכום ההשקעה + משך זמן ההשקעה + הסבילות שלכם לסיכונים – אמורה לספק לכם את הדרך הנכונה ביותר להשקיע בשוק ההון.


אחרי שסקרנו כאן בכתבה את סוגי הנכסים השונים ואת ההחלטות הראשונות שעלינו לקבל בבחירת תיק ההשקעות המתאים לכם ביותר, בכתבה הבאה נרחיב עוד על פיזור נכון של ההשקעות ועל הדרכים להימנע עד כמה שאפשר מטעויות. במילים אחרות: הקצאת נכסים במודל של השקעה פסיבית.




בהצלחה!



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page