top of page

ביטוח לביטול טיסות – יש חיה כזאת?

בעולם כולו ובישראל בפרט אנו עדים לגל של ביטולי טיסות, דווקא בעונת השיא של החופשות. למה זה קורה? האם יש מדיניות החזרים קבועה? והאם יש דרך לבטח את עצמנו כנגד התופעה? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא.

מאת: מערכת רכסים | 15.06.2022

תמונה: Unsplash



תמונת מצב קיץ 2022: חברות רבות מבטלות טיסות - נדמה שמשבר התעופה הולך ומתעצם מיום ליום והסוף? לא נראה קרוב בכלל. החל ממחסור חמור בעובדים (טייסים, דיילים ודיילי קרקע) דרך עיצומים של ועדי עובדים חזקים (עיין ערך: אל-על) וכלה ביטולי טיסות וצמצום יעדים - כל אלו הם רק מהתופעות המורכבות אשר מאפיינות את המשבר שמסרב להיעלם והוא אחד משרידי התקופה שאנו "סוחבים" איתנו עד היום, מפרוץ משבר הקורונה אי שם בשנת 2020. לפי נתוני האתר flightaware, השבוע בוטלו ברחבי העולם כ-2,500 טיסות (בעיקר במזרח הרחוק, כשליש מהביטולים בארה"ב) ביום אחד, מתוך כ-30 אלף טיסות המופעלות ביום ממוצע בתקופה זו. ככל שעונת הקיץ קרבה, ביטולי הטיסות צפויים לגבור. וככל שההיצע יהיה נמוך מהביקוש, מחירי הטיסות ימשיכו לעלות (מתוך מגזין גלובס - מיכל רז חיימוביץ')


אחד הגורמים המרכזיים שהביאו את ענף התעופה העולמי למצב בו הוא נמצא כיום זה הביקוש העצום והמיידי לטיסות וחופשות בחו"ל, אשר הגיע לשיאים חריגים במיוחד (יותר משנרשם בשנת 2019- לפני המשבר), רגע לאחר שהוסרו מרבית ההגבלות על היציאה והכניסה ממדינה למדינה ברוב מדינות העולם.


בעולם מכנים את המצב הייחודי בו נמצא ענף התעופה בשם: Revenge Tourism שלמעשה אומר כי נוסעים בכל רחבי העולם נוקמים את נקמתם בקורונה בדרך של גידול משמעותי בשיעור הזמנת הטיסות , כפיצוי על הזמן האבוד שגזלה מהם המגפה, בימים בהם העולם קפא וכלל ענף התעופה חדל מלפעול. רק כדי לסבר את האוזן, בחודש אפריל האחרון עברו בנתב"ג 1.55 מיליון נוסעים חלפו בנתב"ג - כמעט פי 6 לעומת אפריל 2021 שהיה נתון למגבלות קורונה. מספרי אפריל משקפים צמיחה של 30% לעומת תנועת הנוסעים שחלפה בנתב"ג בחודש מרץ השנה (מתוך מגזין גלובס - מיכל רז חיימוביץ').


המנוע העיקרי שמניע את פעילות הענף - העובדים, נמצא בשיא שלילי חמור ובמחסור שלא נראה כדוגמתו בשנים האחרונות והביטוי המיידי לכך הוא פגיעה ישירה בשגרה הטיסות ובביטולים שהפכו לדבר שגרתי. מרבית העובדים בענף, בעיקר עובדי הקרקע, לא חזרו למקום עבודתם עם הסרת המגבלות (נטשו לטובת מקומות תעסוקה יציבים ומתגמלים יותר). צוותי האוויר, עמדו בפני דילמה מהותית וחלק לא מבוטל מהם בחר לשנות קריירה, בזמן שהחלק השני מכריז על שביתות באופן קבוע כמחאה על תנאי העסקתם ועל חוסר היציבות שיש בענף.


כשהכאוס חוגג וטיסה הופכת לחלום בלתי מושג, עלינו להיערך בהתאם ולשנות את דרך הפעולה שלנו ביחס לתופעה זו. בכתבה שלפניכם ריכזנו כמה טיפים ומידע חשוב שיסייע לכם להיות בצד הבטוח של העסקה, גם במקרה שבו חלילה הטיסה שלכם תתבטל או תדחה למועד חלופי אחר.



הטיסה שלכם בוטלה ע"י חברת התעופה? הנה כל מה שצריך לדעת בנושא

על פי חוק שירותי התעופה, האחריות על יידוע הנוסעים בנוגע לשינוי, עיכוב או ביטול טיסה חלה על חברת התעופה. במרבית המקרים, חברות התעופה מצליחות להישאר בצד השירותי של המפה ומציעות לנוסעים 2 חלופות מרכזיות לבחירה. האחת - החזר כספי מלא והשנייה - הצעה לטיסות חלופיות אחרות שמפעילה החברה ולרוב דומות במסלולן להרכב הטיסה המקורי. לאחרונה, החלה תופעה נוספת לאפיין את מצב ביטולי הטיסות בו חברות התעופה בוחרות להחזיר את הכסף לנוסע באופן אוטומטי, מבלי לבדוק את העדפותיו וזה לרוב קורה מאחר ומחיר הטיסה החלופית גבוה מן המחיר ששילם הנוסע בעבור הכרטיס המקורי.


במקרים בהם הטיסה היא טיסת חזור למדינה ממנה יצא הנוסע, על חברת התעופה ליידע את הנוסע גם בדבר שירותי סיוע נוספים, כמו למשל, זכאות ללינה במלון, הסעה, ארוחות או דמי קיום בזמן שנותר עד לטיסה הבאה.


במידה ומתרחש עיכוב של למעלה מ- 8 שעות, על חברת התעופה לפצות את הנוסע על ביטול הטיסה. גם כאן, ישנם מספר תנאים ומשתנים אשר משפיעים על גובה הפיצוי, אך בבסיסו, הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה. מעבר לכך, נלקחים בחשבון משתנים נוספים כמו- שעות ההמתנה שחלפו, מיקום שדה התעופה בעולם (שייכות לאיחוד האירופי), טיסות בהפעלת חברות תעופה המשתייכות לאיחוד ועוד.


עוד מידע חשוב שכדאי לדעת

  • במידה ומדובר על ביטול טיסה של 14 ימים מראש - הנוסע זכאי לכרטיס טיסה חלופי בלבד. מתחת לאותם ימים, על החברה לשלם גם את הפיצוי הכספי

  • במקרה של שביתה - החוק מגן על חברות התעופה והן תהיינה פטורות מלשלם את הפיצוי לנוסעים. (אלא אם כן זו טיסה שבוטלה ברגע האחרון ולא הייתה כפופה לחוק ההגנה על חברות התעופה)

  • כרטיס טיסה חלופי יסופק קרוב ככל הניתן למועד הטיסה המקורי והוא באחריותן של חברות התעופה. גם אם הדבר אומר לספק טיסה דרך חברת תעופה מקבילה.



המדינה שאליה התכוונתם לטוס נכנסה לרשימת המדינות תחת אזהרת מסע? כך תנהגו

לצד כל הקשיים הקיימים כיום בענף התעופה, בישראל ישנו קושי אחד נוסף אשר נערם גם הוא על גבי אותה ערימה מורכבת ומעיקה- אזהרת המסע. בחודשים האחרונים, המטה לביטחון לאומי מפרסם אזהרות מסע ליעדים שונים בעולם אשר מעידות על רמת הסיכון והאיום להם חשופים ישראלים בעת שהותם במדינת היעד.


לצד הנוסעים, עומד חוק הגנת הצרכן אשר מאפשר ביטול עסקה כנהוג בעת הזמנת חופשה דרך אתר האינטרנט. במקרה זה, הנוסע זכאי להחזר כספי מלא כל עוד הביטול התבצע בתקופה שמוגדרת על פי החוק - 14 ימים ממועד ההזמנה וזאת אם נותר שבוע למועד היציאה והעסק או החברה כפופים לחוק הגנת הצרכן הישראלי.


במקרה בו כלל התנאים התקיימו, תוכלו לבטל את העסקה ולקבל החזר בקיזוז דמי הביטול. במידה ואתם לא עומדים בתנאים שצוינו, אנו ממליצים לבדוק ישירות עם חברת התעופה, בתי המלון וחברות התיירות בנוגע לזכאותכם בכפוף לחוזה ההזמנה עליו חתמתם.


חשוב לציין - הזכאות תתקיים במידה והטיסה אכן בוטלה על ידי חברת התעופה ובשל המצב הביטחוני. ייתכן כי הטיסות ימשיכו להתקיים כסדרן אך תעדיפו להימנע משהות ביעד מאיים או מסוכן (מה שיפגע בזכאותכם לקבל החזר כספי).



מעדיפים להזמין טיסה בראש שקט? רגועים יותר כשיש לכם ביטוח ששומר עליכם? הנה מה שצריך לדעת

חוסר היציבות והדינמיות הרבה שמשאפיינת את ענף התעופה בשנים האחרונות, הביאה את חברות הביטוח למצב שבו הן נדרשו להציע ללקוחותיהם מוצר חדש - ביטוח ביטול טיסה. ביטוח זה מעניק מענה ביטוחי לכל אדם שרכש כרטיס טיסה או חבילת תיירות ונאלץ לבטל את נסיעתו מכל סיבה שהיא. כאמור, הפוליסה הייחודית מאפשר לנוסע להגן על כלל ההוצאות הנלוות עבור הטיסה ועבור שירותי התיירות הנוספים.


כמובן שבדומה לביטוחים אחרים, גם למוצר זה יש הגבלות ותנאים מסוימים. למשל, חברות הביטוח מבטחות טיסות של חברות תעופה ספציפיות וטיסות שהוזמנו מחברות תעופה שנמצאות בשיתוף עימן. כמו כן נלקחים בחשבון גורמים נוספים כמו זמן היציאה לחופש ממועד רכישת הפוליסה וגובה הזמנה הקבוע בתנאי הפוליסה.


לצד התנאים, ישנם גם כמה יתרונות בולטים במוצר ביטוח זה והם:

  • שיעור השיפוי בגין דמי הביטול ללקוח הינם בגובה של בין 60-80 אחוז (תלוי בפוליסה) והוא תלוי בחברת הביטוח שדרכה תבטחו את טיסתכם

  • הביטוח מקנה לנוסע את זכאות הביטול מכל סיבה שהיא ללא חובת הנמקה או המצאת אישורים.

  • ניתן לרכוש את הפוליסה בעבור יחיד או בעבור כל בני המשפחה


בשורה התחתונה: התקופה הקרובה צפויה להיות מאתגרת ורבת שינויים. על כל מי שמזמין טיסה לדעת שקיים סיכוי שתוכנית החופשה שלו עשויה להשתנות ולעיתים אף להתבטל לגמריי בעקבות ביטולי טיסות, שביתות ועוד. לכן, ההמלצה המרכזית שלנו היא להיות גמישים וערוכים לאפשרות הלא נעימה של ביטול הטיסה ברגע האחרון על כל המשתמע מכך – ולבדוק מול סוכן הביטוח שלכם אפשרות לביטוח החופשה כולה למקרה של ביטול הטיסה.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page