top of page

קצר וקולע: אלו השקעות קצרות טווח מתאימות לסביבה של אינפלציה עולה?

במציאות של ריבית גבוהה יש עניין אמיתי לבחון מחדש אסטרטגיות לניהול הכסף שלנו ואולי לשלב אפיקי השקעה לטווח קצר. אלו אפשרויות עומדות בפנינו והאם הן מהוות אלטרנטיבה של ממש להשקעות ארוכות הטווח?

מאת: מערכת רכסים | 30.11.2022

תמונה: Unsplash


המציאות הכלכלית שהותירה אחריה הקורונה – לא שהיא הלכה מאיתנו – מורכבת מכמות הולכת וגדלה של כסף פנוי, לצד כמות הולכת ופוחתת של סחורות, הרבה בגלל בעיות בשרשרת האספקה. לא זאת ועוד שבשנה החולפת התוודענו גם למלחמה בין רוסיה ואוקראינה ולבצורת קשה באירופה, שהכבידו עוד יותר על תנועתם של מוצרי יסוד בסיסיים ומחסור באמצעים בסיסיים כמו חיטה ואנרגיה לחימום. זהו מצב קלאסי ליצירת אינפלציה וזה בדיוק מה שקרה ברחבי העולם בשנה החולפת.


במצב של אינפלציה הריבית במשק עולה ולזה כבר יש השפעה כפולה – מצד אחד אנחנו חווים עליה בעלויות המחיה החודשיות ובהחזר על הלוואות שונות כמו המשכנתא שלנו, שעליית הריבית לבדה יכולה להקפיץ את ההחזר החודשי שלה במאות ואלפי שקלים בחודש. מצד שני, הפיתוי לחסוך כסף ולא לבזבז אותו גדול יותר, מכיוון שהריבית על הפיקדונות גדלה אף היא. מה שקורה בפועל הוא שאנחנו פשוט צורכים פחות. וזה מכניס את שוק ההון למה שנקרא "שוק דובי", שוק שמתכנס לתוך עצמו ומתכונן לחורף, עם הורדה של מניות ותיקי השקעות למטה.




איפה זה פוגש את הכסף שלנו?


הריבית האפסית אליה התרגלנו בשנים האחרונות דחקה חוסכים להוציא את הכסף מהעו"ש וליטול סיכונים גבוהים יותר בשוק המניות – בדיוק כפי שהבנקים המרכזים רצו שיעשו. כעת הדברים משתנים. לראשונה מזה שנים, מוצרי השקעה בסיכון נמוך כמו פיקדונות, מק"מים, אגרות חוב ממשלתיות וקרנות כספיות מניבים תשואה גבוהה יותר, שאף עשויה להמשיך לעלות כל עוד המאבק באינפלציה יחריף. נכון להיום חלק מהבנקים בישראל מספקים 3.5% ריבית על פיקדון לשנה בריבית קבועה ללא תחנות יציאה.


מביני דבר יאמרו שגם הריבית הנאה הזו לא עתידה להניב תשואה ריאלית, מאחר וקצב האינפלציה עולה בקצב גבוה יותר (נכון להיום כ-5%) כך שבטווח הארוך הן לא תספקנה הגנה ממשית לחוסכים. אבל.. זה יותר טוב מכלום וככל הנראה גם יותר ממה שהכסף שלנו בשוק ההון ובקופות הגמל עושה בימים אלו.




אלו אפיקי השקעה רלוונטיים עומדים לרשותנו בתקופה כזו?


מי שלא בנוי לרכבת הרים של שוק ההון ואין לו את אורח הרוח לשרוד את התקופות הקשות, להתעלם מרעשי הרקע, לקנות עוד בירידות ולחכות לשוך הסערות – יכול למצוא נחמה בפיקדונות לטווח קצר. כמה קצר זה קצר? סדר גודל של 1-5 שנים.


פיקדונות קצרי טווח מתנהגים קצת אחרת ממניות ותיקי השקעות. ראשית כל הריבית עליהן מובטחת, ידועה וקבועה למשך תקופה. אך מעבר לביטחון, עליהם להיות גם נזילות וזמינות לנו ברגע למקרה שנרצה את הכסף זמין עבורנו. ומאחר והתשואה בלאו הכי נמוכה, הרי שעימה מגיעה גם הציפייה לדמי ניהול נמוכים ועמלות מינימליות – ואכן כך צריך להיות המצב.



קבלו 3 אפיקי השקעה בולטים לטווח קצר, במציאות של אינפלציה וריבית גבוהה:



1# פיקדון קצר מועד (פק"מ)


פיקדונות לטווח קצר מוצעים על ידי הבנקים לתקופות ידועות מראש – משבוע ועד 10 שנים. מבחינת הבנק מדובר בכסף שלא מושקע בשוק ההון אלא משמש כמשכון לטובת הלוואות ללקוחות אחרים – כך בעצם הבנק ממנף את הכסף של עצמו.


לאיזו תשואה אפשר לצפות בתכניות פק"מ? ככלל, ככל שהכסף סגור מראש לתקופה ארוכה יותר, כך ניתן לצפות לריבית גבוהה יותר. בסופו של דבר כל בנק בוחר את גובה הריבית בפיקדונות שלו ובהחלט משתלם לעשות סקר שוק ולבחור את המסלול הטוב והמתאים ביותר עבורכם. בהשוואה בין הבנקים, גובה הריבית כיום לפק"מ נע בין 2% ל-3.5% לשנה, במסלולים השונים.


ניתן להבחין בין שלושה סוגי פק"מים - פיקדונות בריבית קבועה, פיקדונות בריבית משתנה ופיקדונות צמודים - למדד המחירים לצרכן או למטבע זר.


פק"מ בריבית קבועה מתאימה דווקא יותר לתקופות בהן יש אינפלציה נמוכה, מאחר והוא מאפשר להבטיח ריבית גבוהה יותר מהריבית על האינפלציה. אך אם האינפלציה מרימה את ראשה, הריבית שקיבענו מראש, כבר לא מייצרת לנו תשואה ראלית.


פק"מ בריבית משתנה, כשמה כן היא – משתנה בהתאם לגובה הריבית במשק. אם הריבית במשק עולה, גם הריבית על התכנית תעלה ולכן פיקדון כזה יכול להתאים לתקופה שבה הריבית במגמת עליה.


פק"מ בריבית משתנה הוא פיקדון שצמוד לרוב למדד המחירים לצרכן ולכן הוא המתאים ביותר לתקופה של אינפלציה גבוהה (שבה המדד עולה בהתאם לגובה האינפלציה). יחד עם זאת, אליה וקוץ בה – כשהמדד יורד, גם הריבית קטנה ואפילו הקרן יכול להיות מושפע מכך.



2# קרנות נאמנות


קרן נאמנות היא סוג של תיק השקעות גדול שמאחוריו עומדים מספר משקיעים שמרכיבים יחד את התיק. להבדיל מתיק השקעות בשוק ההון, קרן נאמנות מחויבת להשקיע את הנכסים שלה במכשירים בעלי רמת סיכון נמוכה, כמו: השקעה בפיקדונות בבנקים, באגרות חוב, ניירות ערך עם דירוג אשראי גבוה ועוד. בנוסף, היא מחויבת להשקעות בטווח קצר, כשמשך החיים הממוצע של הנכסים בהם היא משקיעה לא עולה על 90 ימים. בצורה כזו, הן כמעט ולא מושפעות מתנודות בגובה הריבית.


לאיזו תשואה אפשר לצפות? מצד אחד הקרנות בעלות רמת סיכון גבוהה יותר ביחס לפק"מ ולאגרות החוב (ראו אפיק השקעה מספר 3) ולכל קרן תשואה הנגזרת מתמהיל הנכסים שבבעלותה. נכון להיום ניתן לצפות לכ-4% תשואה בשנה. אך אליה וקוץ בה גם כאן - קרנות כספיות אמנם נחשבת לאפיק ברמת סיכון נמוך ביותר, אך לצד זאת, קיים סיכוי להפסד הון, בעיקר מכיוון שקרנות כספיות מחזיקות ניירות ערך מסחריים עם סיכון אשראי.


האם הכסף שלנו נזיל? בשונה מפיקדונות, אין התחייבות לתקופת זמן מסוימת בהשקעה בקרנות כספיות. ניתן לפדות יחידות בקרן כספית בכל יום מסחר בבורסה והדבר אינו כרוך בהודעה מראש או בתשלום קנס שבירה כלשהו.

איך קונים קרנות נאמנות? להבדיל מהפיקדונות הבנקאיים, את קרנות הנאמנות קונים ממנהל הבנק או ממנהל תיק ההשקעות שלכם, שכן אלו קרנות שנסחרות בשוק ההון. ככל קרן נאמנות, גם קרנות כספיות חייבות למנות נאמן שמפקח על כך שמנהל הקרן משקיע בהתאם למדיניות שקבע ופרסם בתשקיף.



3# אגרות חוב ממשלתיות


אגרת חוב היא בעצם דרכן של ממשלות לממן את פעילותן באמצעות בקשת הלוואה מהציבור, עם הבטחה להחזר הקרן + תשואה. ממשלת ישראל לדוגמה מנפיקה אגרות חוב למגוון טווחים, החל משנה (מק"מ) ועד עשרות שנים. כשמדובר בהשקעות לטווח קצר, נרצה להבטיח שאגרות החוב שאנו משקיעים בהן ייפרעו בתוך 5 שנים לכל היותר.

העניין עם אגרות חוב הוא שהן מושפעות מריבית בנק ישראל וכשהריבית עולה, מחירי האג"ח בבורסה יורדים בעוד התשואה מהאג"ח עולה, אך כשהריבית יורדת, מחירי האג"ח בבורסה עולים – בעוד התשואה מהאג"ח יורדת.


מבולבלים? הנה הסבר נוסף: בתרחיש של ירידת ריבית, אגרות החוב הקיימות נתפסות כאטרקטיביות יותר ביחס לאגרות חוב חדשות שמונפקות בריבית נמוכה יותר. התוצאה היא שמחירי האג"ח בבורסה עולים, ואילו התשואה הצפויה מהם יורדת. זו הסיבה ששוק האג"ח הניב תשואה כוללת יפה כל כך בעשור האחרון. הצרה היא שכעת, כשהריבית עולה, מחירי האג"ח מתרסקים (במיוחד אגרות החוב הארוכות) אבל התשואה מהם עולה.


אגרות חוב ממשלתיות לטווח קצר עשויות להתאים כהשקעה לטווח קצר, מכיוון שהן מונפקות על-ידי הלווה האיכותי והאמין ביותר – מדינת ישראל. היא זו שגם משלמת לנו את התשואה. לאיזו תשואה אפשר לצפות? אלה התשואות ברוטו שמניבות היום (נכון למועד כתיבת הפוסט) אגרות חוב ממשלתיות — בהנחה שאתם קונים אותן ישירות ומחזיקים בהן עד לפרעונן.


האם הכסף נזיל? בהחלט כן - ברמה היומיומית. ניתן למכור את אגרות החוב בכל יום מסחר בבורסה לניירות ערך.



בשורה התחתונה: מציאות של ריבית משתנה דורשת מאיתנו לעשות התאמות ולנהל את הכסף שלנו בצורה קצת שונה. ניהול נכון של ההשקעות לטווח קצר קריטי לניהול הטווח הארוך, שכן המפתח להצלחה נעוץ ביכולת להישאר במשחק ולפעול נכון בתקופות לא יציבות.


בהצלחה!



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page