top of page

האם הקורונה פגעה גם בביטוחי הבריאות שלנו?

האם תחום ביטוחי הבריאות בישראל צפוי להשתנות בעקבות נגיף קורונה? האם צפוי לקרות לנו מה שקרה ל-43 מיליון מבוטחים אמריקאים שצפויים לאבד את הביטוח שלהם? והאם זה זמן טוב להצטייד בביטוח בריאות? על כך בכתבה הבאה.

מאת: מערכת רכסים | 03.06.2020

תמונה: Unsplash



דו"ח חדש של חברות המחקר קרן רוברט ווד ג'ונסון ומכון אורבן בארה"ב בדק ומצא כי כ-43 מיליון אמריקאים עלולים לאבד את ביטוח הבריאות שלהם בשל מגפת הקורונה. כך על פי כתבה שהתפרסה באתר הגארדיאן (לכתבה המלאה).

הסיבה לכך היא שטרום המגפה, כ- 160 מיליון מבוטחים בארה"ב קיבלו ביטוח בריאות דרך מקום העבודה ובשל גל הפיטורים הגדול שעובר על ארה"ב (ועל העולם כולו), רבים מהם יישארו ללא ביטוח בריאות. בשל התנאים הכלכליים הקשים והמיתון הממשמש ובא, רבים מהם יעדיפו שלא לחדש את הביטוח. ההערכה היא שכ-7 מיליון אמריקאים יישארו ללא ביטוח גם אחרי שוך המגפה.


אובדן כמות כזאת של ביטוחים עלול לשנות באופן קיצוני את מגזר ביטוחי הבריאות בארה"ב, וככל הנראה יגרום למקרי מוות נוספים - זאת משום שאנשים יעדיפו לוותר על הביטוח היקר ויעדיפו להסתפק בביטוח הבריאות הציבורית, שמיועדת בעיקר לבעלי הכנסה נמוכה. אך הזכאות לביטוח הציבורי משתנה ממדינה למדינה ובמקרים רבים הוא אינו מכסה אפילו טיפול רפואי מינימלי.


הנתונים האלה חושפים את הבטן הרכה של ארצות הברית, אימפריה קפיטליסטית בהווייתה, שבימים כתיקונם אינה דואגת לתנאים רפואיים בסיסיים לאזרחיה ועל אחת כמה וכמה בימים של משבר, במצב בו מגפה ומיתון משלבים כוחות יחד ומאיימים לערער את היסודות הבסיסיים של החברה.



האם זה יכול לקרות גם כאן?


האם מצב דומה יכול לקרות גם כאן בישראל? מוש שימשי, מנכ"ל משותף של בית הסוכנים 'עתיד בטוח' מסביר למה לא: "מערכת הבריאות בישראל שונה מזו שבארה"ב. בארה"ב אין כמעט שכבה של רפואה ציבורית המאפשרת לכל אזרח במדינה לקבל שירותי רפואה איכותיים מבלי לשלם על זה כסף. בארץ העניין מתאפשר בזכות חוק ביטוח בריאות ממלכתי שנחקק ב-1995. זהו חוק סוציאלי במהותו שעיקרו מס של 5% מהשכר של כל אחד מאיתנו, בהתאם להכנסה של כל אחד ואחת, כך שהסכום משתנה מאדם לאדם, אך כולו מופנה לטובת ביטוח בריאות ציבורי. עם כל הכסף הזה שמצטבר ניתן לספק שכבת רפואה טובה, איכותית ואחידה לכולם, למרות שכל אחד מאיתנו שילם על השירות הזה סכום שונה, בהתאם להכנסה שלו.


מערכת איתנה כמו זו מבטיחה לנו שאם חלילה פוטרנו ממקום העבודה ואיבדנו את ביטוח הבריאות הפרטי שלנו, לא ניפול למקומות שמיליוני האמריקאים יפלו בהם. מערכת הבריאות הציבורית בישראל טובה וזמינה לאזרחיה מזו שבארה"ב. נכון שיש תורים ויש צפיפות, אבל לא נגיע למצב שבו אנשים מעדיפים למות מאשר לשלם עשרות אלפי דולרים על טיפול.


למרות כל זאת, כיום, שלושה חודשים מתחילת משבר הקורונה, מערכת הרפואה הציבורית נמצאת בעומס גדול מאוד. הרבה מאוד טיפולים נדחו או בוטלו והתור על המשאבים הקיימים, על קופות החולים ועל בתי החולים, הוא גדול מאוד. המשמעות היא שאם אנו רוצים לקבל שירות מיידי, זה המקום להפעיל את ביטוח הבריאות הפרטי.


עם ביטוח בריאות פרטי ניתן להזמין תור לעוד כמה ימים בקליניקה פרטית, שאמנם עלות הביקור יכולה להגיע לאלף שקלים ויותר, אך רובו מגיע לנו בחזרה מחברת הביטוח. ניקח לדוגמה מקרה נוסף – מקרה בו נמצאת תרופה או נמצא חיסון לקורונה. בהנחה והתרופה הזו לא נמצאת בסל הבריאות, לא ניתן יהיה לרכוש אותה דרך קופת החולים, אלא באופן פרטי ולשלם עליה כסף רב. לעומת זאת, מבוטח עם ביטוח בריאות פרטי שכולל גם נספח תרופות, יוכל לרכוש את התרופה ולקבל החזר כספי מחברת הביטוח. יש לציין כי בימים אלו נספח התרופות נמצא המון בכותרות, בשל החיפוש העיקש אחר תרופה לנגיף קורנה, לצד סוגיית הכיסוי והזכות לרכוש אותה במחיר מסובסד".


האם ביטוחי הבריאות צפויים להשתנות? להתייקר?

"על פי כלל חברות הביטוח מעוניינות תמיד במבוטחים חדשים ואינן מערימות קשיים מיוחדים כדי להצטרף, כל עוד מדובר באדם בריא שרוצה ליהנות מביטוח בריאות פרטי" מסביר שמשי. "מחירי הביטוח עשויים להשתנות ולעלות כיוון שהסיכון השתנה. אני צופה שהמחירים יעלו אבל חשוב להבין שמדובר בתהליך רגולטורי מורכב שמפוקח על ידי משרד האוצר, כך שחברות הביטוח לא יכולות להחליט על דעת עצמם להעלות את מחירי הביטוח באופן עצמאי. הן צריכות לקבל על זה אישור וזה משהו שעשוי לקחת מספר חודשים".


בעניין תמהיל הפוליסה, יכול להיות שפוליסות בריאות עתידיות יכילו החרגה למקרים של מגפה. כלומר שהמבוטח לא יהיה מכוסה במקרה שחלה בקורונה ועל כן לא יוכל לקבל החזר על טיפולים פרטיים במידה ונדבק. תמהיל הפוליסה בהחלט יכול להשתנות, זה משהו שמדברים עליו, אבל גם כאן מדובר בתהליך מורכב שעשוי לקחת מספר חודשים".


בשורה תחתונה:

מי שחושש מעליית מחירים ורוצה להבטיח את מחירי הביטוח העכשוויים ולרכוש פוליסת בריאות פרטית שאין בה החרגות למגפות, יכול להצטייד בביטוח בריאות פרטי כבר היום. גם בפוליסות חדשות וגם בפוליסות קיימות, חשוב לשים לב לעניין נספח התרופות ולוודא שהנספח הזה מופיע בפוליסה, שכן נראה שעניין הקורונה לא יבואו לכדי סיום בקרוב.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור התיק הביטוחי שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page