top of page

גם על ביצת זהב צריך לדגור - מה עשה הכסף שלנו ב-2020?

התחזיות שקרסו, המשקיעים שמשכו את כספם בשיא המשבר, הציבור שבחר לשים הון עתק בנכסים עם תשואה אפסית או שלילית והצמיחה העקבית של קופות הגמל והנכסים ארוכי הטווח, למרות המשבר החריף. קבלו מבט חטוף על מה שעשה הכסף שלנו ב-2020.

מאת: מערכת רכסים | 07.01.2021

תמונה: Unsplash


בסוף שנת 2019 פורסמו כמדי שנה התחזיות למשקיעים, לשנת 2020. כולן קרסו בזו אחר זו בשל נגיף קורונה והצרות הכלכליות שהביא עמו והשנה שבפתח אינה שונה מקודמתה. על אף החיסונים והדיבור על פתיחת השמיים וחזרה לשגרת עסקים כרגיל, השנה שחלפה הוכיחה לנו ששום דבר אינו ניתן לחיזוי באמת.


במציאות כזו, היו מי שעשו טעויות (משכו תיקים בשיא המשבר) היו מי ששמרו על כספם באפיקים לא מניבים (בריבית אפסית או שלילית) והיו מי שישבו על הגדר (עם תיקים סולידיים ארוכי טווח) וחיכו עד יעבור זעם.



הציבור זקוק לחינוך פיננסי

מתוך מגזין דה מרקר (ניר אומיד 3.1.21): " מבחינת הבנק, האירוע המשמעותי ביותר למשקיעים ב-2020 היה רשת הביטחון שנפרשה לרכישת אג"ח ממשלתיות וקונצרניות. סביר מאוד להניח שרשת הביטחון הזו תורחב ב-2021, בנוסף לירידת הריבית לאפס.


הצעד הזה של בנק ישראל שינה את תמהיל ההשקעות של הציבור: רכיב הפיקדונות עלה בכ-13%, והאחזקה בקרנות נאמנות ירדה מ-355 מיליארד שקל ל-305 מיליארד שקל - למרות עליית הערך ברבעון השלישי. כך קרה שמתוך 4.16 טריליון שקל שהציבור מחזיק בנכסים פיננסיים, 1.5 טריליון שקל מוחזקים במזומן ופיקדונות עם ריבית אפסית, ו-900 מיליארד שקל מוחזקים באג"ח ממשלתיות ומק"מ עם תשואה נטו אפסית או שלילית בטווחים הקצרים והבינוניים. מדובר בסכומי כסף אדירים שיורדים לטמיון. פשוטו כמשמעו.




ובינתיים בעולם: 18 טריליון דולר בריבית שלילית

אם חשבתם שאנחנו שונים בהקשר הזה משאר העולם, תחשבו שוב. ב-2020 נפרצו על סכרי הנזילות בעולם, כשבנקים מרכזיים ברחבי העולם חתכו בריביות והחלו לרכוש ניירות ערך ואיגרות חוב בסכומים עצומים.


מגזין דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 15.12.20) ציין כי סכום האג"ח הממשלתיות והקונצרניות, הנסחרות בתשואה שלילית בעולם הגיע ביום שישי ל-18.38 טריליון דולר, כך לפי מדד בלומברג ברקליס. המשמעות היא כי יותר מרבע מהאג"ח המדורגות כסולידיות (דירוג השקעה - שרמת הסיכון שלו נמוכה), נסחרות בתשואה שלילית. כבר בתחילת נובמבר נשבר השיא ההיסטורי של אג"ח עם תשואה שלילית, כשהשוק חצה את רמת 17.05 טריליון הדולר, והתעלה על השיא שנרשם באוגוסט 2019.


הקצב שבו אג"ח צונחות מתחת למים, ומפסיקות לשלם ריבית למשקיעים בהן - ובמקום זאת להחזיר להם פחות ממה שהם הלוו למנפיקי האג"ח - מסחרר. תוך חודש וחצי גדל סכום האג"ח הללו ב-2 טריליון דולר כמעט ורק בחודש האחרון הכריזו הבנקים המרכזיים של בריטניה, אוסטרליה וגוש היורו על הגדלת תוכניות ההרחבות שלהם.



זה מה שעשו קופות הגמל שלנו ב-2020

לצד העליות והירידות בשווקים וההתערבות הממשלתית בניסיון למנוע קטסטרופה כלכלית, ענף קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מסיים את 2020 דווקא עם תשואות חיוביות נאות – חרף משבר הקורונה והמפולת שנרשמה בשוקי מניות במארס. התשואה הממוצעת בענף (מסלול כללי – לבני 50-60) צפויה להסתכם ב-2020 ב-4.7%, כשהתשואות בקרב מנהלי הגמל השונים צפויות לנוע בין 2.5% ל-6%, כך לפי ההערכות ראשוניות שפירסם מיטב דש (-0.49% 1409), כך לפי מגזין דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 3.1.21).


הממוצע השנתי ב-2020 דומה לממוצע השנתי בחמש השנים האחרונות (2015-2019) שעמד על 4.6%. אם מסתכלים על עשר השנים האחרונות (2010-2019), הממוצע השנתי היה מעט גבוה יותר מאשר השנה שחלפה ועמד על 5.4%.



גם על ביצת זהב צריך לדגור

שנת 2020 הוכיחה (שוב) את החשיבות של ההתמדה בהשקעות ודגירה על התיק גם בזמן משבר. יתרת הנכסים הפיננסיים של הציבור הגיעה ברבעון השלישי ל-4.16 טריליון שקל - יותר מהסכום שנמדד לפני המשבר.


"קשה מאוד להצדיק השקעה במק"מ עם עמלות קנייה ומכירה הגבוהות מהתשואה, או השקעה באג"ח ממשלתיות קצרות-בינוניות עם תשואה נטו שלילית (בטח לאחר עמלות) ועם סיכוי נמוך לרווחי הון. בשורה התחתונה - הציבור מחזיק מאות מיליארדי שקלים בתשואה אפסית או שלילית, מה שמעלה שאלות לגבי יעילות הקצאת הנכסים וממחיש את חשיבות החינוך הפיננסי" כך לדברי ניר אומיד (מגזין דה מרקר).




האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.



 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page