top of page

פיצויים? מענקים? תמונת מצב על הכסף שלנו בצל משבר הקורונה

לצד דיבורים, יוזמות והצעות מכל עבר על פיצויים ומענקים לנפגעים ממשבר הקורונה, בפועל – שכירים, עצמאיים ועסקים רבים מדממים כסף ולא רואים את האור. אלו תוכניות נמצאות על השולחן ואלו סיבות יש לאופטימיות?

מאת: מערכת רכסים | 22.04.2020

צילום: Unsplash


המשבר הכלכלי המחמיר של העצמאיים, הוציא ביום ראשון (19.4) מאות בעלי עסקים להפגנות מחאה בתל אביב, בירושלים וחיפה. אלה דרשו לאפשר לעסקים בענפים שנפגעו מהמשבר בצורה אנושה – מסעדנות, מזון, תיירות, קוסמטיקה ועיצוב שיער ועוד - לשוב לעבודה ולאפשר את פתיחת כל החנויות והשווקים וזאת, תוך שמירה על הנחיות הבטיחות, לאחר סגר שנמשך למעלה מחודש ואשר גרם לנזקים כלכליים קשים.


"המאבק של השבועות האחרונים הוא לא מאבק של עצמאים בלבד. אנחנו לא מייצגים רק את העצמאים. אם המדינה לא תשכיל להעמיד את המגזר העסקי על הרגליים בכדי שהוא יחזיר את המשק לפעילות מלאה, גם לילדים של השכירים - שהם ההורים שלנו, אחינו, הנשים והבעלים שלנו - לא יהיה פה מה לאכול. אנחנו נמצאים באירוע שהוא הרבה יותר גדול מעצמאים בהשוואה לשכירים. אם אנחנו לא נחזיר את המשק לפעילות מלאה, איך יחזרו השכירים? אנחנו בדרך למשבר הכלכלי, החברתי והביטחוני הגדול ביותר במדינת ישראל. לאף אחד לא יהיה מה לאכול פה. זו לא בעיה של עצמאים".


מאחורי התחזית הקודרת הזו עומד יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, מראשי מאבק העצמאים והעסקים הקטנים, נגד הטיפול של המדינה במגזר הקורס תחת משבר הקורונה, בשיחה שערך "גלובס" (אלה לוי-וינריב 14.4.20) עם ראשי המאבק.


בתכנית: פיצויים לעסקים ומענקים למעסיקים

כמדי שבוע, גם בקרוב משרד האוצר צפוי לצאת בהכרזה לגבי המענק לעסקים קטנים ובינוניים, כולל עצמאים. המענק נועד לאפשר לעסקים שנפגעו קשה ממשבר הקורונה לקבל פיצוי שיכסה חלק ניכר מההוצאות הקבועות של העסק. בשונה מהפיצוי הקודם שהוקדש ברובו לעסקים קטנים ועצמאיים, המענק המדובר יינתן לעסקים עם מחזור שנתי של עד 20 מיליון שקל, ובהיקף של עד 200-100 אלף שקל לעסק.


ומה לגבי עסקים שאינם מסוגלים לחזור לעבודה? לדאבונם, המתווה החדש של שר האוצר אינו מהווה פתרון לענפים שנסגרו בעקבות הקורונה – תיירות, תעופה, פנאי, אופנה, אירועים, מסעדות ועוד – שחוו ירידה משמעותית, עד לכדי 100% במחזור שלהם. לענפים אלה ממשיך האוצר לחפש פתרון הולם – דחיית תשלומים נרחבת או מענק כלשהו, שיהיה רחב בהרבה מזה המדובר. (מתוך דה מרקר מירב ארלוזרוב ומירב קלינגבייל 22.4.20).


בפועל, חלק גדול מהעסקים שהגיש בקשה לפיצוי, נענה בשלילה. רבים מהם נתקלים במענה אוטומטי שאינו מספק תשובה מספקת לגבי סיבת הסירוב. כל ניסיון לברר הלאה אינו אפשרי בשלב זה שכן רשות המיסים אינה עומדת בעומס הפניות ורואי החשבון אינם מסוגלים לתת מענה שכן הפרטים אודות המענקים אינם חשוף להם. כל זה משאיר את בעלי העסקים מול שוקת שבורה. מי שקיבל מענק זכה, מי שלא – נאלץ לחכות לסבב הבא ולקוות לטוב.

ומה לגבי העסקים הגדולים והרשתות? יש כאן שתי סיבות לאופטימיות זהירה:


1. ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי האוצר נפגשו עם נציגי התאגדות רשתות האופנה והמסחר, לדון תוכנית פעולה שתתמוך בקמעונאים ובעסקים במשק. ראשי ההתאחדות, בראשם הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס, דורשים פיצוי על חלק מההפסד על הפדיונות של מארס עד מאי. בנוסף, וזו הרשתות דורשות לקבל 10,000 שקל על כל עובד שהוצא לחל"ת וייקלט מחדש בחברה. עם הכסף הזה, מקווים בכירים באוצר, יוכלו הרשתות לשמור על כוח האדם ולא לצאת בגלי פיטורים מסיביים.


2. למרות שהקניונים והשווקים סגורים, רשת איקאה פותחת את שעריה מחדש לאחר חודש של השבתת הפעילות. הרשת תפעל במתכונת מצומצמת ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. הצעד הזה מתאפשר בשל הקלה בהנחיות שפרסם משרד הבריאות בתחילת השבוע, המתירות פתיחה של חנויות אשר לא נמצאות בקניונים ומרכזי קניות גדולים, בתחומים מסוימים ביניהם הקטגוריות בהן פעילה איקאה, כגון ריהוט, כלי בית, טקסטיל, כלים ממתכת, צבעים וזכוכית, שטיחים ומוצרי חשמל ביתיים. בשורה התחתונה – מרבית מעובדי החברה יסיימו בימים אלו את תקופת החל"ת ויחזרו לעבודה.


מה קורה עם הכסף שלנו בימים אלו?

שוק ההון חזר לעצמו לאיטו מאז המפולת בסוף חודש פברואר ובמהלך חודש מרץ ותיקן כמחצית מהירידות. אך משבר הנפט שמתחיל לצבור תאוצה מושך את המדדים המובילים בעולם שוב כלפי מטה עם ירידות שערים, בעיקר לחברות האנרגיה. ומה שקורה בשוק ההון משפיע לא רק על מי שמשקיע, אלא על כולנו, בשל הפנסיות שלנו שנפגעו גם הן בשל המצב.


על פי מגזין דה מרקר (ג'ניה וולינסקי 21.4.20) מתחילת השנה עד סוף יום המסחר ביום ראשון, התשואה בקרנות הפנסיה ירדה ב–5%–7% בלבד. לשם השוואה, ב–2019 הניבו קרנות הפנסיה במסלול הכללי תשואה ממוצעת של 12%. כלומר, נכון לעכשיו קיזז משבר הקורונה כמחצית מהעליות של אותה שנה. על פי הפנסיה הממוצעת בישראל (5,000 שקל בחודש), נכון לעכשיו מדובר בהפחתה של 250–350 שקל בחודש מהקצבה הצפויה אחרי הפרישה, לעומת גובה הקצבה של מי שהיה פורש בסוף 2019.


השאלה שמטרידה בעיקר את מי שעתיד לחגוג 67 השנה היא אם כדאי לנצל את העליות שהחזירו משהו מההפסד הגדול ולפרוש לפנסיה, או להמתין להתאוששות המלאה של השווקים. ההחלטה קריטית למי שנמצא בקרן פנסיה חדשה (מאז 1995), שכן הפרישה מקבעת את ההפסד שנגרם. הקצבה נקבעת בעת הפרישה על ידי חלוקה של הסכום שנצבר בקרן במשתנה בשם "מקדם קצבה", שמשקלל את תוחלת החיים הצפויה. מטבע הדברים, ככל שהסכום שנצבר בקרן נמוך יותר, הקצבה החודשית צפויה להיות נמוכה יותר. לפיכך, רוב המומחים תמימי דעים בהמלצה להמתין ולא למשוך את הפנסיה למי שיכול לעשות זאת, הגם שהתאוששות יכולה לקחת כמה שנים.


בשוק הנדל"ן מקווים לביטול מס רכישה

ענף הנדל"ן נמצא בסחרור של ממש, על אף שענף הבנייה הוגדר על ידי הממשלה כחיוני, הרי שעל רקע הנחיות משרד הבריאות, היקף הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית הצטמצם לאורך השבועות האחרונים באופן דרמטי ורוב הפעילות הוקפאה – אין קניות ורכישות, הפעילות היזמית מוקפאת כאשר פעולות שגרתיות כמו עריכת כנסי דיירים ואיסוף חתימות אסורות בתכלית עד יעבור זעם; ובהיעדר אישור תב"עות גם תחום ההתחדשות העירונית חווה עצירה כמעט מוחלטת.


יש המקווים שבעקבות המשבר ירדו מחירי הנדל"ן ואכן הצפי הוא לירידה מסוימת, בעיקר באזורי הפריפריה, פחות באזורים המבוקשים במרכז. אבל אליה וקוץ בה – ירידת מחירי הנדל"ן עשויה לבטל פרויקטים רבים שמתוכננים לבניה, פעולה שתכניס את השוק לסחרור נוסף שמחייב התערבות ורגולציה.


בכתבה באתר גלובס (גלובס 05.04.20) דיבר רון חן מנכ"ל חברת אנשי העיר על הצורך לסייע לחברות היזמיות לצלוח את התקופה הקשה, נדרשת המערכת הפיננסית להתערב ולהכריז על שני צעדים מרכזיים ומידיים: הקלה במס רכישה, או אפילו ביטולו המוחלט באמצעות הוראת שעה, וזאת במטרה להחזיר את הקונים והמשקיעים לשוק; והקפאה של הריבית במשק לפרק זמן של מספר חודשים.



מה צפוי לנו בעתיד?

המומחים מקווים שהשוק יתקן את עצמו במהרה, כפי שהוא עושה תמיד ורק השאלה היא כמה זמן זה ייקח ומה עלינו לעשות בזמן שאנחנו מחכים ששוק ההון יתקן את עצמו, ששוק הנדל"ן יתעורר ושהפנסיות שלנו יחזרו לרמות שהכרנו בשנה שעברה? עד שזה קורה, מומלץ להיוועץ עם מומחים ויועצים מוסמכים ולקבל החלטות מושכלות ושקולות ולא מתוך פאניקה ולחץ.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.


 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור התיק הביטוחי שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page