top of page

האם ביצועי האג"ח בשנה החולפת מערערים את מעמדו כמכשיר סולידי לאיזון תנודתיות בשוק ההון?

שוק האג"ח ברחבי העולם סופג נפילות שלא נראו כמותן מאז 1926. למה זה קורה? איך התוצאות משפיעות על המשקיעים בטווח הקצר והאם הביצועים האחרונים אמורים לשנות משהו בתמהיל חלוקת הנכסים שלנו בתיק ההשקעות?

מאת: מערכת רכסים | 12.10.2022

תמונה: Unsplash


כלל ידוע הוא (למי שמכיר את השוק ועוסק בהשקעות) שכשהריבית במשק עולה, שוק האג"ח נוטה לרדת. והשנה הוא הגיע לשפל שלא היה כמותו מאז 1926. ואמנם אג"ח בירידה הוא במידה רבה מבשר מיתון, אלא שהפעם מומחים חושבים שמדובר בקוקטייל שונה של משתנים – הקורונה, המלחמה באוקראינה, התקלות בשרשראות האספקה – שהביאו את השוק למקום שבו הוא נמצא היום ומכאן גם הנפילה הגדולה של האג"ח, כמעט בכל העולם. החדשות הטובות הן: גם היציאה מהשפל נראית באופק, אם כי לא ב-2022 וכנראה שגם לא ב-2023.


רגע רגע... מה זה אג"ח?

אג"ח (אגרת חוב) היא למעשה נייר ערך, המהווה תעודת התחייבות לתשלום חוב ומאפשרת לחברות ולממשלות לגייס כסף מציבור המשקיעים. רכישת אג"ח מהווה התחייבות מצד הגוף שהנפיק אותה לתשלום חוב. על גבי האג"ח מצוינים תנאי ההחזר של ההלוואה, לפיהם מתחייב הלווה להחזיר למלווה את הסכום המקורי ששולם על ידו, בתוספת ריבית ולעיתים גם הצמדה.


איגרות חוב מונפקות בעיקר על ידי גורמים ממשלתיים, רשויות ציבוריות אחרות וחברות. בנקים ומוסדות אשראי לא מנפיקים אג"ח אלא משתמשים בשטרי הון מאחר שאינם יכולים לשעבד את נכסיהם. האיגרות נמכרות לציבור על ידי חברי הבורסה. עבור הלווים, מהוות איגרות החוב כלי לגיוס הלוואות ארוכות-טווח מבלי לשנות את מבנה הבעלות בחברה (כפי שקורה בעת הנפקת מניות).


ממשלות, לרבות ממשלת ישראל, עושות שימוש נרחב באיגרות חוב למימון פעילותן. לדוגמה ניתן לראות את איגרות החוב שהנפיקה ממשלת ישראל כדי ללוות כספים מהציבור למימון תוכנית ההתנתקות. למדינת ישראל ניתנו ערבויות לאיגרות החוב על ידי הממשל האמריקאי, דבר שהביא לרכישתן על ידי גורמים עסקיים בחו"ל בריבית נמוכה יותר.

את איגרות החוב מחזיקים בין השאר משקיעים מוסדיים (קופות גמל ופנסיה, קרנות השתלמות, קרנות נאמנות) עבור החוסכים בהם, תוך שימוש בכספי החוסכים.


אם נדבר רגע על תפקיד האג"ח בתמהיל תיק ההשקעות שלנו, נאמר שלאגרות חוב יש השפעה מייצבת ומאזנת על תיק ההשקעות בכך שהן מאפשרות להפחית את רמות הסיכון והתנודתיות של התיק, במידה והתיק מכיל גם מרכיב מנייתי (ראו מידע על הקצאת נכסים בהמשך הכתבה).


בתקופת של צמיחה כלכלית, האג"ח ייצרו הכנסה קבועה במקביל לעליית שערי המניות ומצד שני, כשהשוק מתמודד עם דפלציה והורדת ריבית, החלק של המניות בתיק שלנו יקרוס, לעומת מחיר האג"ח שצפוי לזנק ולקזז את ההפסדים בנכסים הללו.


מתי מחירי האג"ח ירדו? בתרחיש כלכלי של אינפלציה גבוהה, זאת לנוכח השחיקה בשווי המטבע והעלייה הצפויה בשער הריבית בעקבות האינפלציה. וזה בדיוק מה שקורה היום בשוק ההון בכלל ובשוק האג"ח בפרט.




הסמיילי העצוב של האג"ח

אג"ח - במיוחד אג"ח ממשלתיות אמריקאיות ואג"ח קונצרניות באיכות גבוהה - אמורות להיות יציבות, משעממות ומנחמות. הן מספקות זרם הכנסה יציב ובדרך כלל מציעות דבר נוסף - רשת הגנה מהפסדים בשוק המניות. הן נחשבות לרוב כהשקעה מניבה, שמייצרת הכנסה קבועה, במציאות שבה הריבית קרובה לאפס. כשההעלאת הריבית הנוכחית החלה, החלה נפילה מסחררת בשווי האג"ח ולא הייתה כמעט רשת הגנה שתרכך את המכה.


על פי מגזין דה מרקר (ג'ף זומר 6.10.22) כיום שוקי האג"ח נופלים בכל העולם. אג"ח ממשלתיות בריטיות ספגו הפסדים עצומים השבוע, ובנק אוף אינגלנד נאלץ להתערב. בארה"ב, משקיעי אג"ח סופגים הפסדים גדולים שמושפעים מהאינפלציה הגבוהה, ומהעלאת הריבית של הבנק הפדרלי, שמנסה לרסן את עליית המחירים.


בגלל שמחירי האג"ח והריבית (כלומר, התשואות) נעים בכיוונים הפוכים — כך עובד שוק האג"ח — העלאת הריבית החדה הובילה מיד לנפילות עזות במחירי האג"ח. מציאות של ריבית גבוהה ושוק מניות דובי - שמוגדר כנפילה של יותר מ–20% מהשיא הקודם - כבר הייתה בעבר לא פעם - 15 פעמים ליתר דיוק, מאז 1926. אבל זה קורה לעתים קרובות יחסית לעומת הנפילה של שוק האג"ח.


מעולם לא הייתה נפילה כה גדולה בתיקי השקעות מגוונים שכוללים אג"ח בדירוג השקעה. רוב הזמן, ההפסדים באג"ח הללו קטנים. מרכז שוואב למחקר פיננסי גילה שמאז 1976, אג"ח מגוונות בדירוג השקעה מהסוג הזה, נפלו רק ארבע פעמים לפני 2022 למשך שנה שלמה — ואלו היו ירידות חסרות חשיבות, פחות מ–5% בכל שנה.


רק בכדי לסבר את האוזן, השנה ירדה תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-30 שנה ירדה אל מתחת ל-2% לראשונה בהיסטוריה, לאחר ההיפוך שחל בחודש אוגוסט בעקום התשואות, והוביל לירידות חדות בבורסות וול סטריט. תשואת האג"ח ל-30 שנה הגיעה כבר אתמול לשפל, והיום ירדה לרמה של 1.9836%, לפני שחזרה לרמה של 2%.


יש אפילו שצופים היפוך בעקום התשואות – כלומר תשואות שליליות לאג"ח. ההיפוך הזה בעקום התשואות ידוע כגורם שמבשר מיתון. בגרמניה זה כבר קרה: בשוק האג"ח הממשלתיות הגרמני, כל התשואות הן שליליות. התשואה על האג"ח הגרמניות לעשר שנים היא מינוס 0.605%, בעוד שהתשואה ל-30 שנה היא מינוס 0.201%.


יחד עם זאת, באופן נורמלי, ככל שמועד הפירעון רחוק יותר, התשואה גבוהה יותר. כשההפרש בין הריביות לטווח ארוך לריביות לטווח קצר יורד, ועקוֹם הריבית (הקו שמחבר בין הריביות) פחות תלול, אפשר ללמוד מכך כי המשקיעים מצפים שהכלכלה תאט בעתיד. לפי מחקר של הבנק הפדרלי של סן פרנסיסקו מ-2003, את כל אחת משש תקופות המיתון בין 1970 ל-2003, הקדימה התהפכות של עקוֹם התשואות.


נגיד אחר לשעבר של הבנק הפדרלי, אלן גרינספאן, אמר כי תשואות האג"ח של ארה"ב יכולות לרדת עוד, עד לרמה שלילית, בדומה לאג"ח של ממשלות אחרות במדינות מפותחות, כמו למשל גרמניה. גרינספאן, שהתראיין לבלומברג, אמר כי לאפס אין שום משמעות אמיתית בשוק האג"ח של ארה"ב, וכי התשואות עשויות לרדת אל מתחת לרף הפסיכולוגי הזה.



האם ומתי יהיה היפוך מגמה?

על פי ג'ף זומר - מגזין דה מרקר (6.10.22): "אני לא חוזה שינוי כיוון (Turnaround) ספקטקולרי כרגע, או אפילו ב–2023. אני רק מציין שלמרות כל הנבואות השחורות, אפשר כבר להבחין בסימנים לשינוי כיוון עתידי. הכלכלה נחלשת, ומתישהו הבנק הפדרלי ישנה את המדיניות — ואז שוק האג"ח יעבור למרוץ עליות".


ואולם יש הטוענים כי המגמות בשוק האג"ח האמריקאי לא צריכות לעורר דאגה. ג'נט ילן, לשעבר נגידת הבנק הפדרלי, סבורה כי ההיפוך בעקום התשואות אינו סימן מבשר מיתון הפעם. "הסיבה לכך היא שיש כמה גורמים נוספים מלבד הציפיות בשוק לכיוון של ריבית אשר דוחפים מטה את תשואות האג"ח ארוכות הטווח", אמרה אתמול ילן בראיון לפוקס ביזנס.


כמה משקיעים שמאמינים בשוק האג"ח (Bond Bulls), כמו דיוויד רוזנברג, כלכלן ראשי ברוזנברג ריסרצ', מרחיקים לכת אפילו יותר. הוא צפה מיתון זה חודשים רבים, ומצביע על כך שבתקופות כאלה, כשהכלכלה מתכווצת, אנשים נוטים לחפש מקלט באג"ח ממשלתיות. הפופולריות הזו של אג"ח ממשלתיות, לצד ירידת תשואות האג"ח, לרוב מעלה את מחירי האג"ח. "אין לי ספק שאג"ח ממשלתיות לטווח רחוק יהיו אפיק ההשקעה הטוב ביותר בשנה הקרובה", אמר רוזנברג בראיון.



אז מה עושים?

לפני שמסתכלים על הנתונים המכוערים, צריך לשמור על שלווה ולא להיחפז להחלטות לא נכונות. למשל: אם תנסו למכור אותן — תפסידו. מי שברשותו תיק השקעות מגוון המכיל גם אג"ח וגם מניות וודאי חווה נפילות קשות בחודשים האחרונים ואף לא נהנה מרשת הביטחון שהאג"ח אמור לספק לו. אבל אם אתם מחזיקים באג"ח באיכות גבוהה, אין באמת סיבה לדאגה. אג"ח ממשלתיות הן עדיין השקעה בטוחה, משום שאם שומרים אותן עד שהן מבשילות, לא מפסידים כסף.


וכאן אנחנו בעצם חוזרים לדבר שוב על הנושא של התפלגות נכסים asset allocation)), נושא שדנו בו רבות בעבר. מאחורי מילים אלו ניצבות כמה החלטות שמטרתן להביא את תיק ההשקעות שבידכם למינימום רמת סיכון לצד מקסימום פוטנציאל השקעה- תשואה. אפיקי השקעה שונים חשופים לסיכונים שונים, ולכן חשוב לוודא שכספכם לא מרוכז באפיק השקעה יחיד. החלטה זו, מאפשרת לכם כמשקיעים, להקטין את רמת הסיכון הכוללת בתיק ולהגדיל את פוטנציאל התשואה.


אחד מכללי האצבע המקובלים בהתפלגות נכסים הוא הגדרת אחוז מרכיב האג"ח בתיק ההשקעות שלכם בהתאם לגיל. נאמר אם אתם בני 40, אזי מרכיב האג"ח שלכם בתיק צריך להיות 40% (ו-60% מניות). כך שככל שאתם עולים בגיל, מרכיב האג"ח בתיק שלכם אמור לעלות בהתאם (בגיל 60 מרכיב האג"ח בתיק יהיה 60% וכן הלאה). למה זה נכון? כי ככל שאתם מתבגרים אתם יודעים שתרצו לממש את הכסף בזמן קצר יותר ויש לכם פחות סבילות לתנודות ולנפילות של השוק. כלומר, ככל שאתם מתבגרים את מקטינים את הסיכון בתיק ההשקעות שלכם. העקרון הזה עדיין נכון בהקשר של הנפילות האחרונות בשוק האג"ח.


ההסתכלות הנקודתית על החודשים האחרונים או אפילו על השנתיים האחרונות לא באה ללמד אותנו על איכות התיק שלנו ועל התשואה שאנחנו צפויים לקבל ממנו לאורך שנים קדימה, שהרי בראיה לאורך שנים קדימה, השוק נמצא כמעט תמיד במגמת עליה.


יתרה מכך, ניתן לבחור גם באסטרטגיה של ניהול פסיבי של השקעות ולעקוב אחר מדדי האג"ח ותעודות הסל. גם הם, לאורך שנים, נמצאים במגמת עליה מתמדת.


בשורה התחתונה: הסוד בבניית תיק השקעה נבון הוא פיזור השקעות וסיכונים בין נכסים בסיכון נמוך לסיכון גבוה. נוסיף ונאמר שלהחלטה זו השפעה משמעותית על תיק ההשקעות ועל הביצועים שלו. ע"י פיזור נכון של השקעות, הכוללות השקעה בסקטורים שונים, פיזור השקעות בין מכשירים וחלוקה שונה בין מדדים, יבטיחו שתנודות באפיק מסוים יתאזנו על ידי אפיקי ההשקעה האחרים בתיק ההשקעות שלכם.



האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page