top of page

מתאימים את התיק ללוק החדש – מנהלי השקעות בכירים מדברים על תיקי השקעות בתקופת הקורונה

בזמן שנראה כי המירוץ למציאת החיסון לקורונה מתקרב לפריצת דרך וכאשר בישראל יוצאים בהדרגה מסגר שני ובעולם מתמודדים עם השלכות הגל השני של הקורונה - 2 מנהלי השקעות בכירים דנים בהזדמנויות ובסיכונים שמציב ניהול תיק ההשקעות בזמן של שינוי עולמי.

מאת: מערכת רכסים | 11.11.2020

תמונה: Unsplash


מצד אחד חיסון לקורונה באופק ונשיא חדש בארה"ב שמביא אתו רוחות של שינוי ותקווה לשחר של יום חדש. מצד שני – עוד לא נגמר לגמרי הסגר השני וכבר נושבות הרוחות לסגר חדש – לא רק בארץ אלא בעולם כולו. השנה הזו למשקיעים הייתה רוויה בתהפוכות וגם בלא מעט תהפוכות נפש. לצידם, היו גם היו הזדמנויות. איך כדאי שיראה תיק ההשקעות שלכם בתקופה הזו? כתבת דה מרקר, ג'ניה וולנסקי הפנתה את השאלה הזו לשני מנהלי השקעות בכירים במשק והנה מה שהיה להם להגיד.



משקיעים אנרגיה רבה באנרגיה ירוקה

כפיר חסין, מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים, אמר בראיון לדה מרקר (ג'ניה וולינסקי 21.10.20): "אין ספק ששוק המניות בישראל סבל מביצועי חסר לעומת השווקים בארה"ב ובאירופה. אם מסתכלים קדימה, גם מכיוון שאנחנו כבר כמעט אחרי הסגר השני והירידה הייתה חזקה יותר, אנחנו חושבים ששוק המניות הישראלי הוא מעניין". בחלוקה שבין מניות ישראל לבין מניות חו"ל ממליץ חסין על יחס של 40%-60% לטובת ישראל.


בהראל פיננסים מדגישים כי בתקופת הקורונה ועל רקע המגבלות, נרשמה צמיחה של תחומים שונים כגון תחום הטכנולוגיה והאנרגיה הירוקה. לדברי חסין, "גם משרד האנרגיה הישראלי רוצה לקדם את התחום, ורק לאחרונה פורסם כי מתכננים ש-30% מהאנרגיה בישראל תהיה ירוקה עד 2030". לשאלה אם לא מדובר בבועה, משיב חסין כי "המניות זינקו באלפי אחוזים והן לא זולות, אבל אנחנו נמצאים בשוק שלא קל למצוא בו דברים זולים. באנרגיה הירוקה ראינו שהקמות הפרויקטים נעשות יותר פשוטות, כך שהסיכון בכל פרויקט הולך ומצטמצם".


ומה בנוגע לטכנולוגיה? לדברי חסין חברות הטכנולוגיה עשו עבודה יפה. "נכון שהן מאוד יקרות, אבל אם היית משקיעה לפי תמחור של מניות ומכפילים - היית נשארת בחוץ. במניות האלה צריך להסתכל על המומנטום. המשבר מקדם תהליכים שהיו צריכים להימשך הרבה שנים, נותן להם כסף זול, ומי שנמצא במקום הנכון עם המוצרים הנכונים פשוט רץ קדימה".


אבל לא רק שווקים צומחים נקלטו ברדאר של חסין, אלא גם כאלה שנפגעו מהמשבר, אבל הרלוונטיות שלהם לא נפגעה: "הבנקים וחברות הביטוח עדיין נמצאים במחירים נוחים, עם מכפיל הון של 0.7%. מדו"חות של בנקים בעולם אנחנו יכולים לראות שההפרשות שלהם לחובות מסופקים לא היו גדולות כמו שחשבו, ואפשר להסיק שאולי גם בישראל זה יהיה ככה. לטווה הארוך, הבנקים הישראליים הוכיחו כבר בעבר שהם יודעים לתת תשואות טובות במחירים כאלה".

אלו סקטורים נכנסים בתמהיל המוצרים שבתיק?

מבחינת הפילוח בין הסקטורים השונים, התיק המומלץ על ידי הראל פיננסים לעידן שאחרי הקורונה מורכב מ-20% מניות טכנולוגיה, 15% בכל אחד מהסקטורים של ציוד רפואי וצריכה מחזורית, ומשקל דומה במניות קטנות. לדוגמה, 12% מהתיק מושקע בנדל"ן, 12% נוספים בפיננסים ו-11% בשווקים מתעוררים, בדגש על סין.



זום אין על טכנולוגיה

מרתה נדלר, מנהלת ההשקעות הראשית של אי.בי.אי, סיפקה בראיון לדה מרקר (ג'ניה וולינסקי 28.10.20) את התחזית שלה למגמות העתידיות בשוק ההון ואת ההמלצות שלה לבניית תיק השקעות מנצח. לדבריה, אמנם יש תנודתיות רבה בטווח הקצר, אך שוקי ההון תמיד צופים פני עתיד ועל פי ניסיון העבר בבית ההשקעות מעריכים כי הם יתחילו להגיב עם עליות במגזרים שנותרו מאחור.


תחום אחד שנדלר ממליצה לבחון מקרוב הוא תחום הפיננסים: "כשיהיה חיסון, הכלכלה תפעל ברמות גבוהות יותר, תהיה עלייה בפעילות של הבנקים, בפרט בתחום האשראי. כשיהיה חיסון, הכלכלה תעלה הילוך, תהיה עלייה בפעילות של הבנקים, בפרט בתחום האשראי".


תחום נוסף שצפוי להיות מושפע מאוד לטובה מתקופת הקורונה הוא תחום הטכנולוגיה וזה גם התחום שנדלר מציעה לשים עליו דגש נרחב בתמהיל ההשקעות. לדבריה: "ההמלצה אינה מכוונת לענקיות הטכנולוגיה או לחברות שהיו במוקד תשומת הלב, כמו זום, שמהן דווקא כדאי להוריד משקל — אלא לחברות העוסקות בתחומי הענן, הסייבר, פריסת תשתיות של דור 5, פינטק וחברות טכנולוגיה סיניות. לדבריה, משום שהמחירים של מניות הטכנולוגיה עלו מאוד בתקופת המשבר, צריך להיות יותר זהירים ולחפש את החברות המתאימות להשקעה — ולמרות זאת, יש להקדיש לטכנולוגיה מקום מכובד בתיק ההשקעות".


תחום שלישי הוא תחום הבריאות, תוך התמקדות בחברות העוסקות בתרופות וציוד רפואי, בעיקר אמריקאיות ואירופיות. כאן הדגש, מבחינת נדלר, הוא על חברות שליבת פעילותן היא תרופות והן מפתחות פתרונות לקורונה — ולא חברות שהקורונה היא עיסוק צדדי עבורן. לגבי חברת טבע, היא מציינת כי "העולם מלא בהזדמנויות, ולא צריך להיאחז בחברה שמתמודדת עם תחומים אחרים".

כך נראה תמהיל התיק של אי.בי.אי:

20% מתיק המניות במגזר הפיננסים — כשההמלצה היא על שילוב של בנקים בישראל ובחו"ל - 40% בטכנולוגיה, 20% נוספים מהתיק במגזר הבריאות, 10% נוספים מהתיק ממליצים באי.בי.אי להשקיע בתחומים מחזוריים — צריכה שאינה בסיסית, כמו אופנה ותיירות, את ה–10% הנותרים מתיק המניות ממליצים באי.בי.אי להשקיע באנרגיה מתחדשת.

מבחינת החלוקה בין מניות בישראל למניות בחו"ל, ממליצים באי.בי.אי דווקא על העדפה לחו"ל (60% חו"ל לעומת 40% בישראל), בין השאר בגלל האי־ודאות — "תקציב שלא עובר וממשלה מוטלת בספק", אומרת נדלר. הם ממליצים על חשיפה גדולה יותר מבעבר לאסיה, ובפרט לסין. "אמנם השוק הסיני לא שקוף במיוחד, אבל ההתמודדות שם ובמדינות אחרות באסיה עם הקורונה הייתה מוצלחת מאוד ורמת הפעילות הכלכלית כיום גבוהה, ולכן אפשר להיחשף אליו יותר".




האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ פיננסי מכל סוג שהוא ומומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני ו/או פיננסי מוסמך עם רישיון.

 

יש לכם שאלות נוספות?

אנחנו כאן לכל דבר ועניין.


מוזמנים לפנות אלינו במייל לכתובת: info@rechasim.co.il

להתקשר אלינו למספר: 02-5455445

או ללחוץ על התמונה ונחזור אליכם בהקדם עם הצעה אטרקטיבית עבור תיק הביטוח והפנסיה שלכם -

כתבות

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Google+
bottom of page